ראש השב"כ רונן בר אמר אתמול בכנס המכון למדיניות נגד טרור של אוניברסיטת רייכמן, כי האתגר העומד בפתחה של מדינת ישראל הוא טיפול בשסע החברתי שגורם לעידוד מדינות ציר הרשע ולארגוני הטרור ולמפגעים בודדים. אילן לוטן, בכיר לשעבר בשב"כ, התארח הבוקר (שני) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM והביע את דעתו בנושא.

ראש השב"כ מזהיר: "האלימות באיו"ש גואה - השנה ספרנו מעל 130 ארועי ירי בשטחים"

"בהמשך לדבריו של רונן, כל אחד ואחת מאיתנו צריכים להיות מוטרדים ממה שקורה בתוכנו", אמר לוטן, והסביר: "אני חושב שרונן הוציא לכולנו כרטיס צהוב לגבי מה שקורה בחברה הישראלית ובתוך מדינת ישראל תוך השלכה לביטחון המדינה. אני מכיר באופן אישי דוחות מודיעיניים שמדברים על הדבר הזה. אם ניקח לדוגמה את החמאס - הוא עוקב באדיקות אחרי התקשורת הישראלית ובשיח הציבורי". 

בהמשך אמר: "ארגוני הטרור לא צריכים לחפש סיבות כדי לפגוע בנו, אבל יש דברים שמגבירים את המוטיבציה ונותנים זריקת עידוד. הם רואים שישראל חלשה מסיבה כזו או אחרת שהם מנתחים, ומנסים לפגוע בחוסן הלאומי שלה. מה שקרה בשומר החומות, זו בהחלט תוצאה של מה שקורה בחברה הישראלית - במקרה זה, בין יהודים לערבים". 

"אני לא זוכר אמירה כזאת של ראש שב"כ מכהן וגם לא של ראשי שב"כ בדימוס לגבי אותו נושא", המשיך לוטן. "כמעט כל דבר שקורה במדינת ישראל - גוררים לשיח הפוליטי, לצערי גם מה שנאמר במערכת הביטחון. אני לא רואה פה שום אמירה פוליטית, להפך - רונן בר אמר נכון, זו אמירה חריגה לכולנו וגם לדרג המדיני. שב"כ לא יכול לטפל בשיח הפוליטי, זה לא תפקידו, אבל בהחלט אמור להתריע על כל דבר שמשפיע על הביטחון הלאומי". 

לסיום הוסיף כי "תמיד היו ויכוחים ואלימות מילולית, בעיקר בעולם הפוליטי בתקופות הבחירות, אבל אלה היו ויכוחים בנושאים אידאולוגים. היום, הוויכוחים הם לא על אידאולוגיה. היום זה בעיקר על למה אחד טמבל והשני גרוע. זה השיח, ואליו צריך להוסיף את הרשתות החברתיות שלא היו בעבר. ממרום גילי, אני לא זוכר אלימות כזאת בחברה הישראלית בכל תחומי החיים". 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103FM