בדרך לתחבורה ציבורית בשבת? הממשלה אישרה אמש תכנית רב שנתית ארצית ובה ניהול התנועה ופיתוח התחבורה עובר לידי הרשויות המקומיות באמצעות הקמת רשויות מרחביות לתחבורה. על כך, ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב ב-103FM 

בפתח השיחה, הסביר על הקשיים בהפעלת התחבורה הציבורית בשבת, למרות החלטת הממשלה: "רמת גן באמת החלה לראשונה להפעיל תחבורה בסופי שבוע, תחבורה ציבורית ללא תשלום. בסופ"ש הראשון יצאו כ־1,300 נסיעות, בסופ"ש האחרון כבר 6,250. כדי להבין את עוצמת הביקושים לשירות הזה ואת הפגיעה באיכות החיים כשאין שירות כזה. ההחלטה מאוד עקרונית וכללית, בגדול בכיוון הנכון אבל היא תתקל בהרבה קשיים. גוש דן מפוצל לכל כך הרבה רשויות, עם אינטרסים שונים, מאבקים בין הרשויות, וחלק מהרשויות אין בכלל תקשורת, גבעת שמואל ורמת גן במאבק אדיר על אוניברסיטת בר אילן, לא יכול להיות שום שיתוף פעולה בין הרשויות האלה".

"לכן, לדעתי, זה חייב ללכת בד בבד עם איחוד רשויות כדי לצמצם את ניגודי העניינים המיותרים שנובעים אך ורק מפוליטיקה. אין סיבה לפיצול של כל כך הרבה רשויות בתא שטח יחסית מצומצם, זה הרבה פחות מלונדון, מפריז, אבל הכיוון הוא מבורך. אם מישהו חולם על הסדרה של התחבורה הציבורית בשבת, וזה לא יהיה רק במימון מלא של הרשויות אלא באמת מערכת מוסדרת עם תדירות גבוהה ופריסה יותר של קווים, בני ברק בחיים לא תיתן לזה, מבחינתם בצדק, זה בסיס אמונתם. אין סיכוי שגבעת שמואל תצטרף לדבר כזה, זו עיר בעלת אופי דתי מובהק, זה לא רמת גן שהיא מגוונות, יותר מכילה, ליברלית, אלה ערים, שבצדק, זה לא מתאים להם, זה פגיעה בהם".

לאחר מכן, נשאל, כיצד פותרים את התסבוכת בגוש הדן, והשיב: "תראי, אין צורך לנסוע בשבת לבני ברק. .כנראה שהתחבורה הציבורית במדינת ישראל היא לא יכולה להיות מלאה בהגדרה. כבר מה שיש היום בכיוון הנכון, רק צריך לעבות את זה, לתת לנו יותר סמכויות. היום זה נשען על מקסימום תקציבים עירוניים, ויש גבול לכמה אתה יכול לשאת, גם עירייה חזקה כמו רמת גן. אבל החיבור בין ערים, רשויות, שעד היום הייתה רק הפרדה לתכנון ביחד, גם של הפעלת קווים, הוא דבר מבורך. יש קריסה מוחלטת בתחבורה הציבורית, אנחנו מפעילים לא רק בסופי שבוע באופן עצמאי".

בהמשך, התייחס לעלויות הפרויקט, וכמה יצטרך לשלם כל נוסע שישתמש בתחבורה הציבורית בשבת: "תשלום מסובסד. היום אנחנו מסבסדים מאה אחוזים, שזה גם לא רעיון יעיל שעולה המון משאבים שאותם אפשר להקצות בשיתוף פעולה עם הציבור שמוכן לשלם, כשהתחלנו התושבים היו מוכנים לשלם. אין סיבה שאדם שעולה בשבת לאוטובוס לא ישלם כמו ביום ראשון, אחרת זה סבסוד של חלק מהציבור שלא עושה שימוש וזה יוצר מגבלה לכמה קווים אתה יכול להוציא".

לדבריו, "הרי גם ההישענות וההסתמכות על תחבורה ציבורית זה כמה פריסה של קווים ותחנות יש לי, והתדירות, נוחות השימוש, ככל שיהיה מאמץ משותף של ציבור המשתמשים, הרשויות המקומיות שמוכנות גם לשים, ואיגור משאבים של כמה רשויות יחד שנותן יתרון לגודל - זה יכול להביא תחבורה ציבורית יותר משמעותית שתאפשר לנו להיגמל מהרכב הפרטי לאט לאט".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm