מחקר בינלאומי חדש גילה כי צפייה בציפורים או שמיעת הציוץ שלהן עשויות לשפר את התחושה הנפשית לפרק זמן של עד שמונה שעות. כך אומרת ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית במחוז דן - פתח תקווה.

לדברי ד"ר פלורנטין, החוקרים בדקו 1,292 בני אדם מרחבי העולם, רובם מאנגליה. הם אספו מידע בזמן־אמת, תוך כדי שימוש באפליקציה של טלפון חכם הנקראת Urban Mind, על מצב הרוח והתחושה של רווחה נפשית בקרב הנבדקים, יחד עם דיווחים לגבי שמיעת ציוצי ציפורים או צפייה בציפורים. במקביל, האפליקציה גם אספה מידע לגבי מצבי רקע נפשיים של המשתתפים במחקר.

מניתוח הממצאים עולה כי שמיעת ציוץ ציפורים או הסתכלות עליהן קשורות לשיפור במצב הרוח ובתחושת הרווחה הנפשית – הן בנבדקים בריאים והן בנבדקים עם רקע של דיכאון.

ד"ר פלורנטין מציינת כי מחקרים רבים נוספים הראו בעבר כי שהייה בטבע מורידה מתחים נפשיים ומשפרת את מצב הרוח, אבל לא היה ברור באיזה מרכיב של הטבע בדיוק מדובר. היא שללה קשר גם לצמחייה והסבירה: "לפי ממצאי המחקר, הקשר בין הרווחה הנפשית לציפורים לא יכול להיות מוסבר על ידי גורמים סביבתיים, כגון נוכחות של עצים, צמחים, או אגמי מים". עם זאת, ד"ר פלורנטין הזכירה כי עצים וצמחייה מהווים מוקדי משיכה לציפורים.

לדבריה, המחקר החדש מדגים את חשיבות ההגנה על הציפורים ותמיכה במרחבים שמאכלסים מגוון ביולוגי של ציפורים שונות, שכן הדבר חשוב לא רק למניעת הכחדת זני ציפורים, אלא גם לשמירה על הבריאות הנפשית שלנו. היא גם ממליצה לשמור מכל משמר על הריאות הירוקות בערים, להציע לאנשים שחווים דיכאון לשהות יותר בטבע כחלק מהטיפול, ואולי אפילו לעודד בכוונה אכלוס של ציפורים בגינות שונות.