נשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק בבית הנשיא בשבועות הקרובים את "עיטור הנשיא" לנשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס, המשוררת רחל שפירא, תא"ל במיל' פנחס בוכריס, ד"ר דליה פדילה, ד"ר חיים פרי ומנהיג מיהדות ארה"ב מייקל סיגל.

העיטור לנשיא קפריסין יוענק בטקס מיוחד השבוע, שאר העיטורים יוענקו במהלך חודש דצמבר.  עיטור הנשיא מוענק למועמדות או מועמדים שתרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל או לאנושות, בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת. 

עם כניסתו לתפקיד, כונן נשיא המדינה יצחק הרצוג ועדה מייעצת בראשותו של שופט בית המשפט העליון (בדימוס), פרופ' יורם דנצינגר לבחינת מועמדים לקבלת העיטור. ועדת העיטור המליצה לנשיא להעניק לזוכים שתרמו תרומה ייחודית למדינה את העיטור. מאז כניסתו לתפקיד העניק הנשיא את העיטור לנשיא צ'כיה, מילוש זמאן ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בעת ביקורו בישראל בחודש יולי שעבר.

ניקוס אנסטסיאדיס (75), מכהן כנשיא קפריסין משנת 2013 וזכה באמונו ותמיכתו של העם הקפריסאי, וייזכר כמי שהציל את כלכלת קפריסין מקריסה כלכלית קשה וחיזוק מעמדה של המדינה. קפריסין, תחת ממשלתו של אנסטסיאדס, היא שותפה נאמנה לישראל, בין היתר בשיתוף הפעולה ההדוק בין המדינות, הקרבה והכבוד העמוק ביניהן. 

המשוררת רחל שפירא (76) לא קיבלה עד כה הוקרה לאומית ראויה. בין שיריה "מה אברך", "כמו צמח בר" ו- "עוד יהיה לי". בת התנועה הקיבוצית, מקיבוץ שפיים וככזאת היא מבטאת בהרבה משיריה אהבה לארץ, לנופיה ולערכיה השיתופיים. יצירותיה של שפירא הפכו לנכס צאן ברזל בבתים רבים בישראל.

רחל שפירא (צילום: אריאל בשור)
רחל שפירא (צילום: אריאל בשור)

תא"ל במיל' פנחס בוכריס (66) שימש בעבר במגוון תפקידים ביטחוניים, רגישים וחשובים, בין היתר, מפקד מוערך של יחידה 8200, מפקד המ"מ, סגן מפקד סיירת מטכ"ל, מפקד יחידה 8153, וזכה לעיטורים רבים. שימש כמנכ"ל משרד הביטחון.  בוכריס תרם תרומה משמעותית לביטחון הלאומי והחוסן הכלכלי של ישראל, הפיכת ישראל למעצמת סייבר במסגרת פיקודו על יחידת 8200, קידום פיתוח כיפת ברזל, מחשבה מקורית ויצירתית בקבלת החלטות אסטרטגיות מדיניות. 

ד"ר פדילה (50) הינה אשת ציבור פורצת דרך בחברה הערבית בישראל. מייסדת "קיו סקול", רשת חינוך בחברה הערבית. מייסדת ומנכ"לית של תנועת "עתידנא", המקדמת חזון של חברה משותפת. שה בעבר כנשיאת המכללה להנדסה ומדעים בבאקה אל –גרביה, וכמשנה לנשיא במכללת "אלקאסאמי" להכשרת מורים.

ד"ר חיים פרי (80) חינך רבבות מתבגרים בסיכון במשך שישה עשורים, המנהל המיתולוגי של כפר הנוער "ימין אורד", מייסד עמותת "דרך כפר" החובקת אלפי בוגרים, מחנכים, ומדריכים.  פיתח את התפיסה הייחודית "דרך כפר", שותף בהקמת היישוב מצפה הושעיה, הקמת המכינה הקדם הצבאית בחצור הגלילית, קידום ילדי עולים, קידום בני העדה האתיופית לרבות הקמת מרכז ההיגוי לעולי אתיופיה. הקמת כפר נוער ברואנדה ועזרה לילדי היזידים הפליטים בגבול סוריה – עיראק.

מייקל סיגל (66) הוא מנהיג מוביל ביהדות ארצות הברית מזה עשרות שנים. הוא כיהן בשורת תפקידי ההנהגה הבכירים ביותר בעשייה היהודית והציונית בארצות הברית ובעולם היהודי בכלל. יו"ר חבר הנאמנים של "הבונדס", יו"ר הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ויו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית.