יעקב סיקא אהרוני מרמת גן, לוחם אצ"ל שהשתתף במגוון פעולות נועזות ב־1941, הלך אתמול לעולמו בגיל 101.

אהרוני, שנישא ללוחמת אצ"ל רחל אהרוני לבית אבישר ז"ל, הותיר אחריו חמישה ילדים, בהם הסופרת מיכל אהרוני רגב, החוקרת והיזמית החברתית ד"ר שלומית אהרוני ליר והמשפטנית ד"ר שרונה אהרוני גולדנברג. 

לוחם וחוקר המורשת גדעון מיטשניק, בעבר מנהל מכון ז'בוטינסקי, ציין כי סיפור חייו של אהרוני מסמל את סיפור תקומת ישראל. "סיקא היה דמות מופת, מאחרוני דור הנפילים של אצ"ל", אמר מיטשניק.

הוא נולד בשכונת מאה שערים, בן למקובל רבי יצחק אהרוני, איש ישיבת בית אל. בגיל 17 הצטרף לבית"ר והשתתף בפעולות של אצ"ל. בגיל 20 יצא עם דוד רזיאל לפעולה בשליחות הצבא הבריטי נגד מתקני הצבא הנאצי בעיראק, פעולה שבה נהרג רזיאל.

סיקא השתתף גם בהתקפה הראשונה על המפקדה הארצית של הבולשת הבריטית בירושלים ועל בניין מטה המחוז של הבולשת בעיר. כמו כן, פיקד על הפעולה במשטרת בית דגן במוצאי יום כיפור, 27 בספטמבר 1944.

הוא נעצר על ידי הבריטים כמה פעמים וישב בבתי הסוהר בירושלים ובעכו, ובהמשך הוגלה למחנה מעצר באפריקה וחזר ארצה עם אחרוני הגולים מקניה ב־12 ביולי 1948.

לאחר הקמת המדינה התגייס לצה"ל ושירת כמדריך בתותחנים. בהמשך למד מקרא וספרות באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב. אהרוני, שהיה איש חינוך, היה מורה במשך עשרות שנים, ניהל תיכון וכתב ספרים.

במשך עשרות שנים התגורר ברמת גן, כיהן כחבר מועצה וזכה לתואר "יקיר העיר". לא מכבר נקראה על שמו גינה ציבורית קטנה סמוך למרכז היום בשכונת מרום נווה. "אני מקווה שיקראו רחוב או כיכר על שמו", הוסיף מיטשניק. "ראוי שגבורתו ומעשיו יהוו מצפן לדור הזה ולדורות הבאים".

חבר מועצת עיריית רמת גן שמואל לרמן, בנו של מי שהיה חבר מועצה ויו"ר סניף חירות בעיר יוסף לרמן ז"ל, שהיה על האונייה "אלטלנה", סיפר: "היכרתי את סיקא מאז שהייתי ילד. היה מאוד צנוע וערכי, אידיאולוג, דמות מיוחדת. אני מתכוון לפעול כדי שיזכה להנצחה ראויה".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כתב בעקבות פטירתו: "יעקב סיקא אהרוני ז"ל, לוחם אצ"ל הוותיק, הלך לעולמו כשהוא שבע שנים ועלילות גבורה. סיקא, יליד ירושלים, היה איש בית"ר בכל רמ"ח איבריו. הוא השתתף בפעולות נגד הבריטים ואף גורש לאפריקה, אבל רוחו האיתנה לא נפלה. עצמאות ישראל הייתה בעבורו הגמול על קשיי הדרך.

סיקא, המחנך ואיש הרוח, נפרד מאיתנו, כשהוא בן יותר מ־101. לפני שנה וחצי זכיתי להודות לו על פועלו, שיעמוד לדורות, באזכרה לחללי 'אלטלנה' בנחלת יצחק בתל אביב".