כרבע מיליון ישראלים מתמודדים עם מגבלה נפשית, ורבים מהם נאלצים לפנות למסגרות אשפוזיות. מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש התריעו לא פעם במהלך השנים האחרונות מפני השלכות חמורות באשר לטיב ולאיכות הטיפול שיש לעומסים החריגים שחווה מערכת בריאות הנפש הקורסת, ולצד העומס על בתי החולים הפסיכיאטריים קיימת הבנה גוברת בקרב הקהילה הטיפולית שאשפוז בבית חולים לאו דווקא מהווה את המסגרת הנכונה למתמודדי נפש. בעמותת אנוש מדווחים על עלייה ניכרת בפנייה למסגרות אשפוז ביתיות.

לאחרונה צוין ברחבי העולם יום בריאות הנפש הבינלאומי, ובאנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, מדברים על עלייה של כ־30% במספר הפונים לטיפול במסגרת הבתים המאזנים שמפעילה העמותה בשנה האחרונה. העלייה המדוברת בביקוש הובילה לפתיחתם של שני בתים מאזנים נוספים, המתווספים לבית המאזן הראשון של העמותה שנפתח בשנת 2017. "הבתים המאזנים של אנוש מציעים מסגרת טיפול חדשנית בקהילה לאנשים המתמודדים עם משבר נפשי וזקוקים להתערבות קלינית", מסבירה ליאור אביאל־פרץ, מנהלת תחום הדיור באנוש, "הבתים הוקמו כחלק מההבנה שאשפוז בבית החולים הפסיכיאטרי כיום לא מתאים לכל אדם החווה משבר נפשי".

הבתים המאזנים החדשים של אנוש ממשיכים את המגמה ההולכת וגדלה בשנים האחרונות של מעבר לטיפול נפשי בקהילה במקום במחלקות ובבתי החולים הפסיכיאטריים. "מגמה זו מראה כי גם הציבור מחפש חלופות קליניות לאשפוז מלא", מסבירה ד"ר מרינה ארביטמן, מנהלת מחלקת אשפוז בית פסיכיאטרי של צבר רפואה, המפעילה חלק מהשירותים הניתנים בסל הבריאות במסגרות לאשפוז בבית המטופל במקום בבית החולים.

ד"ר ארביטמן מוסיפה כי גם צבר רפואה חוותה גידול משמעותי של הביקוש לטיפולים פסיכיאטריים בבית עם עלייה של קרוב לכ־160% במספר המטופלים שנקלטו נכון לסוף חודש יולי 2022, לעומת שנת 2021 כולה.