עמותות וארגונים המפעילים מסגרות שיקום לאנשים עם מוגבלויות מתריעים מפני משבר כוח אדם חמור במקצועות הטיפול והסיעוד, שהולך ומחריף במוסדות.

"אם לא יימצא פתרון מהיר, בקצב הזה לא יישאר מי שיטפל באנשים בעוד מספר שנים, והנטל ייפול על משפחות הנעזרים", אומרים בארגון אקים.

השכר הנמוך והתנאים שאינם מטיבים עם העובדים, בשילוב חוסר מוטיבציה לעבודה הקשה הכרוכה בטיפול באנשים עם מוגבלות, הם רק חלק מהסיבות למשבר שעמו מתמודדים הארגונים והעמותות.

על פי נתוני ארגון אקים שהגיעו לידי "מעריב", כמות המשרות שאינן מאוישות בארגון עומד כיום על כ־100 משרות, ובהן 70 מדריכים, עשרה עובדים סוציאליים, עשרה רכזים, שתי אחיות, עשרה מטפלים פארא־רפואיים וחמש משרות של מנהלי מסגרות.

אחת הסיבות המרכזיות לחוסר המוטיבציה לעבוד בענף הטיפול היא השכר הנמוך והנטייה של צעירים לחפש עבודה מתגמלת ולא רק עם משמעות. מדריך מתחיל באקים, נקלט לעבודה כיום בשכר התחלתי הגבוה רק ב־10% משכר המינימום המוצע כיום במשק.

מנכ"לית אקים סיגל פרץ יהלומי אומרת: "העובדים שלנו הם גיבורים שמשנים חיים, ויחד עם זאת - משבר המחסור בכוח האדם בימי הפוסט־קורונה הוא מאוד נוכח בישראל, באופן המאתגר ביותר שהיה כאן. משרד הרווחה צריך לעדכן את שכר המינימום לתומכים טיפוליים אלה ולקבוע רף אחר אשר יכבד את העבודה הקשה ואת חשיבות הנושא".

סיגל פרץ יהלומי  (צילום: דוברות אקים)
סיגל פרץ יהלומי (צילום: דוברות אקים)

עו"ד מיכאל זץ, מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט, אומר: "בשנים האחרונות קיים משבר כוח אדם חריף ורחב היקף במסגרות הדיור והתעסוקה של אנשים עם מוגבלויות בכלל ובוגרים על רצף האוטיזם בפרט. המחסור בכוח אדם מביא לקושי בעמידה בסטנדרטים הטיפוליים ובתקינה המומלצת על ידי גורמי המקצוע".

"אנו מצפים שהממשלה הבאה תטפל טיפול שורש בנושא הקריטי הזה בהקדם האפשרי, לרבות הסדרת הטיפול בבוגרים במסגרות דיור ותעסוקה, כך שזה ייחשב ל'פרופסיה' לכל דבר ועניין, אשר דורשת תנאי סף, ידע והכשרה מתאימים".

הדרך להחלפת המוסדות בדיור בקהילה ברוח חוק שירותי הרווחה שהעבירה הממשלה היוצאת עוד ארוכה ומחייבת פתרונות ביניים, אבל בארגון בזכות, לזכויות אנשים עם מוגבלויות, אומרים כי תוספת תקנים ושכר היא לא הפתרון, וכי במוסדות הפרטיים המופעלים על ידי חברות למטרות רווח חלה הפרה שיטתית של זכויות אדם על בסיס יומיומי.

יחד עם עמותות נוספות הם דורשים מחברי הכנסת להמשיך ולפעול לפיתוח מענים בקהילה במקום במוסדות, ברוח חוק שירותי הרווחה החדש, ולזרז את לוח הזמנים ליישומו.

"רק בשנה החולפת נחשפנו לפרשייה המזעזעת של ההתעללות הקשה במוסד בני ציון ולמותם של שלושה במוסד בית דפנה. פרשיות אלו ואחרות הוכיחו עד כמה מצבים אלו נובעים מעצם החיים במסגרות מוסדיות. תוספת תקציב ותקנים למוסדות היא לא הפתרון - אלא פירוקם. העברת משאבים למסגרות הללו עומדת בניגוד להוראות חוק שירותי הרווחה, ואנו קוראים לכם לאפשר לכל אדם עם מוגבלות לממש את זכותו הבסיסית לחיים עצמאיים ואוטונומיים בקהילה", מסרו מארגון בזכות לחברי הכנסת.