פריצת דרך ישראלית בעולם החי: תרנגולת בשם גולדה, הטילה ביצים ובהן נקבות בלבד. זאת, בעקבות טכנולוגיה ייחודית שגורמת לביצים המכילות אפרוחים זכרים לא להתפתח. ד"ר יובל צינמון, חוקר במנהל המחקר החקלאי במכון וולקני והמדען הראשי של HUMINN POULTRY, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM והסביר על הטכנולוגיה החדשה.

לראשונה: הפיתוח שגרם לתרנגולת להטיל ביצים מהן בקעו נקבות בלבד

"מדובר בפיתרון טכנולוגי, שבא לתת פיתרון לבעיית רווחת החי הגדולה ביותר - השמדה של שבעה מיליארד אפרוחים זכרים מדי שנה בתעשיית ביצי המאכל ברחבי העולם. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לדאוג לזה שכאשר ישנם עוברים זכרים הם מסיימים את ההתפתחות שלהם בשלב מוקדם, והאפרוחות ממשיכות את ההתפתחות הרגילה שלהן. מה שאנחנו עושים זו בדיקה גנטית שיכולה לדעת האם בביצה יש עובר ממין זכר או נקבה. הטכנולוגיה דואגת לכך שהעוברים הזכרים לא מתפתחים, והיא מבוססת על קביעת המין בעופות. ככה, אין שלב של מיון הביצים.

כשנשאל כיצד התהליך עובד, ענה ד"ר צינמון כי "קביעת המין בעופות נמצאת בכרומוזומים. אם האמא מעבירה לעובר כרומוזום Z הוא יתפתח זכר, זה המכנה המשותף שלהם. הכנסנו תכונה שמורשת רק לזכרים ומונעת את ההתפתחות שלהם. הנקבות מתפתחות כרגיל והן כמובן לא עברו שם הנדוס גנטי. העוברים הזכרים מפסיקים את ההתפתחות שלהם בשלבים מוקדמים. זה לאין ערוך הרבה יותר טוב מכל פיתרון אחר שזה לא קיים. 

הוא התייחס למשמעות הכלכלית של פריצת הדרך החדשה, ואמר: "כל זכר שמושמד היום, העלות שלו היא בערך דולר - החשבון הוא פשוט. יש אפשרות לחסוך 50% מהאנרגיה של חימום המדגרות. יש לזה תרומה משמעותית לחקלאים ולהתחממות הגלובלית. באירופה הטכנולוגיה קיבלה אישור, התרנגולות שלנו לא מהונדסות גנטית וניתן לשווק אותן כמו שהן באירופה. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM