אלפי בניינים בישראל נבנו לפני שנת 1978, והארקתם הייתה באמצעות צנרת מתכתית ומסוכנת. עם השנים נעשתה הסבה לצנרות פלסטיות, אך גם אלו הותקנו ללא הסדרת חיבור הארקה תקין ובטיחותי - מה שמוביל למקרי התחשמלות חמורים בדירות בבניינים אלו, ואף גורם לשריפות אשר פוגעות בנפש וברכוש. 

רשות החשמל היא גוף העוסק ברגולציה על משק החשמל, ששמו נקשר בימים אלה בעיקר בדיווחים על התייקרות החשמל. הרשות אמונה, בין היתר, גם על בטיחות החשמל בישראל, תוך עדכון תקנות החשמל והפצת הנחיות מקצועיות לציבור. 

בתום בחינה ממושכת ומקצועית של מינהל החשמל, ברשות הובן כי קיים חוסר אחידות במאפייני הבניינים ובשינויים שנעשו בהארקות, והוחלט על ביצוע בדיקה מדגמית שתסייע באפיון המקרים השונים ובקבלת תמונת מצב מהשטח על הארקות המבנים הישנים בישראל - מבצע שכבר יצא לדרך בשבוע האחרון, תחילה בדיור הציבורי, שהזנחת התשתיות שבו מצד החברות המשכנות, ללא כל פיקוח משמעותי לאורך השנים מצד משרד הבינוי והשיכון, היא מן המפורסמות. 

לפיילוט המדגמי בחרו ברשות החשמל לשתף פעולה עם החברות עמידר ועמיגור, ובמסגרתו מבוצעות בימים אלו ביקורות בדירות ציבוריות ישנות כדי לבחון את תקינות ההארקה במבנים. בנוסף יבדקו הצוותים אם קיימים ליקויי בטיחות מסכני חיים נוספים. למשל, ייבחן קיומו של מפסק פחת, תיערך שלילת תשתית חשמל חשופה ועוד.

 הפרויקט הראשון מסוגו ביוזמת רשות החשמל יאפשר קבלת מידע מאומת לגבי סיכוני התחשמלות אשר להם חשופים הדיירים החלשים ביותר בישראל והפקת לקחים לגבי הצורך בהרחבת הביקורות למתקני חשמל נוספים, מה שיאפשר בחינת פתרונות לבעיות הנבדקות.

ברשות אומרים ל"מעריב" כי הבדיקות יתקיימו בחצי השנה הקרובה ללא עלות לדיירים גם בדירות פרטיות, והן ייערכו ברחבי הארץ מקריית שמונה ועד אילת. עלות הפרויקט לרשות היא כ־2 מיליון שקל. אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל, אמר: "אנחנו ערוכים להגביר את המודעות לשימוש בטיחותי בחשמל, במיוחד בדירות מגורים בישראל, וקוראים לבעלי הדירות הוותיקות לפנות לחשמלאי־בודק בעל רישיון מתאים לבחינת תקינות ההארקה ומפסקי הפחת בדירות אלו, על מנת להציל חיים".