יום כתב הברייל הבינלאומי שצויין אתמול (רביעי) נועד, בין היתר, כדי להדגיש פעם נוספת את החשיבות של הנגישות לאנשים עם מגבלת ראייה ועיוורון במרחב הפרטי והציבורי. תיקון לחוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות שאושר בכנסת הקודמת משנה באופן מהותי את סמכות התביעה והאכיפה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

התיקון מאפשר לנציבות לתבוע כל מי שהפר את חובת הנגישות על תקן מיופת כוח של האדם שנפגע מכך. בנוסף, הנציבות מקבלת סמכויות במסלול אכיפה מינהלי שבמרכזו הטלת עיצומים כספיים. לאור ההתקדמות בחוק, מתבצעות בימים אלה עבודות הנגשה ראשונות מסוגן לעיוורים וללקויי ראייה בשורת מוסדות ברחבי הארץ.

אחד הגופים שעוסקים בכך באופן נרחב היא קבוצת תיגבור שמבצעת את ההנגשה לעיוורים באמצעות  Step-Hear, מערכת התמצאות במרחב באמצעות חיווי קולי. מדובר בפיתוח ישראלי מבית חברת מהלב - המרכז לאיכות חיים ונגישות, שכבר זכה להתעניינות וליישום גם בחו"ל עם אלפי נקודות נגישות המותקנות במקומות ציבוריים ומסחריים.

 בימים אלו Step-Hear מנגישה את הבניין החדש של בצלאל, אקדמיה לאומנות ועיצוב ירושלים, לטובת הנחיה קולית עבור אנשים עם לקות ראייה. זאת באמצעות 21 משדרים המפוזרים במבנה ומתקשרים עם יישומון חינמי במכשיר הנייד של המשתמש. במהלך השנה האחרונה הנגישה חברת מהלב את הוויה דולורוזה בעיר העתיקה בירושלים, שביל נעמי שמר בפארק הלאומי ברמת הגן, 100 גינות ציבוריות בנתניה, כיכרות וצמתים בפתח תקווה, בתי חולים ברחבי הארץ, מוסדות אקדמיים ועוד.

כתב הברייל הוותיק מאפשר לאנשים לקרוא ולהקליד מסרים באמצעות מישוש, אבל בתחום הנגישות יש מי שמשווה את חשיבות טכנולוגיית החיווי הקולי להתמצאות במרחב לחשיבות של הברייל, וכהמשך ישיר של הפיכת העולם הבלתי נראה לעיוורים לידידותי יותר עבורם. היום קיימות כבר טכנולוגיות מסייעות המבוססות על הקראה ומידע קולי לשילוט ועוד, המאפשרות יישום בהתאמה אישית לצרכיו ולהעדפותיו של כל משתמש.

רוית קרדי, מנכ"לית חברת מהלב: "אנו שמחים להציג פעם אחר פעם יתרונות חדשים של מערכת Step-Hear להכלת ציבור נוסף במוסדות התרבות והפנאי, התעסוקה והחיים הקהילתיים".