רוב הישראלים, מכל חלקי החברה, תומכים  במתן יותר כוח וסמכויות לרשויות המקומיות על חשבון הממשלה, כדי להימנע מהרוחות הרעות המבשרות סכנה של מלחמת אזרחים תרבותית. כך עולה מסקר רחב המתפרסם כאן לראשונה, שערך ארגון "תנועה ישראלית" באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה.

לפי התוצאות, 70% מאזרחי ישראל רואים ברשות המקומית את הגורם הקשוב יותר לצורכיהם ופועל למענם לעומת השלטון המרכזי. רק 16% הצביעו על הממשלה, והם בעיקר צעירים עד גיל 34, בעלי הכנסה נמוכה ומצביעי מפלגות הקואליציה הנכנסת.

אבל גם בקרב אוכלוסיות אלה הרשות המקומית מדורגת ראשונה. 76% מכלל הציבור תומכים בהרחבת סמכויות לרשויות המקומיות, ומדובר ב־83% ממצביעי הממשלה הקודמת, אבל גם ב־70% ממצביעי הממשלה המכהנת.

"תנועה ישראלית" היא תנועה אזרחית, שמטרתה לחזק את השפעת האזרחים, לטפח ולהכשיר מנהיגות מקומית הקשובה לתושבים, ולהקים צוותי חשיבה לפתרון הבעיות המשותפות, ומהסקר שהזמינה עולה כי התשובה של אזרחי ישראל לקרע בין שבטי החברה, היא אוטונומיה מקומית, ובייחוד בחינוך, לתשומת לבם של השרים וחברי הכנסת.

65% מכלל ההורים תומכים בהרחבת הסמכויות של הרשויות המקומיות לניהול תוכניות הלימודים. מדובר ב־74% מההורים החילונים וב־75% ממצביעי הממשלה הקודמת, אבל גם ב־61% מההורים המסורתיים ו־48% מהדתיים, וב־55% ממצביעי הממשלה החדשה. בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בשבת - 60% רוצים שכל רשות תחליט בשטחה על הסוגיה, ורק 33% תומכים בכך שהחלטה בעניין תהיה בלעדית של הממשלה. מדובר ב־75% מהחילונים, אבל גם ב־58% מהמסורתים ואפילו 29% מהדתיים.

טלי, אם לשלוש בנות ממושב במרכז, מספרת: "ההורים כאן כבר מפעילים את הילדים כמודיעין, והבהרנו לכל מי שצריך במועצה האזורית ובבתי הספר – ברגע שיהיה שינוי כלשהו בתכנים לילדים תהיה פה מלחמה". יניב, קצין חי"ר במילואים ואב לשתיים ממודיעין, אומר: "פה יש עירייה חזקה, ואנחנו מצפים ממנה לשמור על הצביון של החינוך ושל העיר, אחרת אנשים יעזבו. אם המדינה תהפוך לאוטוקרטיה דתית פרימיטיבית, אני לא אשאר במקום שבו המסים שלי מממנים חצי מדינת הלכה. שהם יעשו מילואים".

עומר וקרן, הורים לשלושה מחיפה, כבר החליטו לעזוב, ועומר מספר: "הייתי מאוד קרוב למסורת, אבל זה נגמר, הימין הלאומני והחרדים השניאו את היהדות. ישראל מאבדת את הצביון הליברלי־חילוני והדמוקרטי שלה, ואני רוצה לתת לילדים שלי אפשרויות אחרות".

78% מכלל הציבור טוענים כי התנהלות הממשלה רק מגבירה את המחלוקות והפילוג בעם – 87% ממצביעי גוש השינוי, אבל גם 69% ממצביעי הממשלה הנכנסת. 35% אומרים כי לרשויות המקומיות יש את היכולת להביא ליותר הסכמות בין מגזרים (בעיקר בעלי השכלה והכנסה גבוהות), ורק 16% מצביעים על הכנסת.

נתי בירמן מה־נעים, מנכ"ל תנועה ישראלית, אומר: "הסקר מחזק את התפיסה שלנו שיש להמשיך ולאמץ עוד ממסקנות ועדת דברת (2005) ולהוביל רפורמת ביזור סמכויות במערכת החינוך. באופן הזה, כל רשות מקומית תוכל לקדם תוכנית שמתאימה לאופי האוכלוסייה הגרה בשטחה, ועל הדרך נימנע מכפיית ערכים וליבוי מחלוקות ציבוריות מיותרות".