מלחמת רוסיה-אוקראינהמשרד ההגנה הבריטי פרסם היום (ראשון) דוח מודיעין ובו פרטים על החשש הרוסי מפני מתקפות נגד של הצבא האוקראיני במרכז במחוז זפוריז'יה בדרום מזרח המדינה. על פי הדוח, רוסיה חיזקה בשבועות האחרונים את הביצורים ההגנתיים במחוז, במיוחד בערים ואסילבקה ואוריקיב. עוד נמסר כי רוסיה מחזיקה במחוז כוח צבאי משמעותי.

כמו כן, המודיעין הבריטי מעיד כי הפעולות שרוסיה ביצעה במחוז מעידים על סבירות גבוהה שמפקדי הצבא עסוקים במתקפה פוטנציאלית של הצבא האוקראיני. המתקפה עלולה להתרחש בשתי גזרות - האחת בצפון מחוז לוהנסק והשנייה בזפוריז'יה עצמה. מתקפה גדולה של אוקראינה בשני האזורים, תאתגר באופן משמעותי את הרצון הרוסי ליצור את "הגשר היבשתי" שפוטין מייחל לו, בין אזור רוסטוב לחצי האי קרים. 

תחנת הכוח זפוריז'יה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
תחנת הכוח זפוריז'יה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

עוד נמסר בדוח הבריטי, כי במידה ואוקראינה תצליח במתקפה המסתמנת על הצבא הרוסי, היא תפגע בצורה משמעותית בניסיונותיה של רוסיה לשחרר את חבל דונבאס. ההחלטה של רוסיה באילו מן האיומים להתמקד תחילה, היא אחת הדילמות המרכזיות של המפקדים הבכירים בצבא הרוסי בזמן הקרוב.

בתוך כך, אמש, התסיימה "הפסקת האש" בת 36 השעות שהכריז עליה פוטין בעקבות חג המולד האורתודוכסי. למרות הצהרתו של נשיא רוסיה, מדינתו המשיכה לתקוף אמש באוקראינה, ועד כה נהרגו לפחות שלושה אנשים ו-14 נפצעו. ממשרד ההגנה באוקראינה נמסר כי בוצעו תקיפות רויסיות בשישה אזורים ביממה האחרונה, וביניהם: חרסון, דונייצק, חרקיב וזפוריז'יה. כמו כן, נמסר כי נגרם נזק כבד למבנים ותשתיות אזרחיות ב-16 עיירות במצטבר.

בתוך כך, דווח ב"Sky News" הבריטי כי במוסקבה מתכוננים להורות על גיוס של למעלה מחצי מיליון רוסים במהלך החודש הקרוב. אולם, בקרמלין דחו טענה זאת עד כה וטוענים שאין צורך בסבב גיוסים נוסף, לאחר שבאוקטובר האחרון 300 אלף רוסים כבר גויסו. כמו כן, דווח כי ואדים סקיביצקי, סגן ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, טען שהמתגייסים הללו עשויים להיות חלק מהתקפות מחודשות באביב ובקיץ במזרח ודרום המדינה.