"פתיחת המקטע החדש של 'הקו האדום' היא רגע מרגש עבור ירושלים ותושביה וכבר בזמן הקרוב, עוד ועוד חלקים מירושלים יהיו מחובירם לתחבורה ציבורית נוחה, זמינה וידידותית לסביבה שתקל על ההתניידות בתוך העיר", אמר ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שהשתתף ביחד עם שרת התחבורה מירי רגב, בנסיעת המבחן הראשונה של הרכבת הקלה במקטע החדש של "הקו האדום" מתחנת הר הרצל, דרך רחוב הנטקה ועד לצומת טהון (המפלצת), שאורכה 1.2 ק"מ ואשר כוללת שתי תחנות – שמריהו לוין וקריית היובל מערב.

נסיעות המבחן במקטע החדש של ''הקו האדום'' של הרכבת הקלה (צילום: אבי מזרחי)
נסיעות המבחן במקטע החדש של ''הקו האדום'' של הרכבת הקלה (צילום: אבי מזרחי)

בשבועות הקרובים יבוצעו נסיעות הרצה גם במקטע הצפוני של הקו, מתחנת חיל האוויר, לאורך שדרות משה דייון ונווה יעקב ועד לרחוב לאה גולדברג. אורך המקטע יהיה כשני ק"מ והוא יכלול ארבע תחנות – מזל שור, מזל קש., יצחק טבנקין ונווה יעקב צפון.

בחודשים הקרובים יופעלו מקטעים נוספים בהארכה הדרומית של "הקו האדום", עם השלמת העבודות בצומת אורה והגעת הקו ליעדו הסופי בבית החולים הדסה עין כרם.

ירושלים היא העיר היחידה עד כה בישראל עם קו רכבת קלה פעיל, שאורכו כ-14 ק"מ. הקו כולל 23 תחנות והוא מסיע כ-170 אלף נוסעים ביום.

בחודשים הקרובים הקו יוארך דרומה עד להדסה הין כרם בדרום, וצפונה עד לקצה שכונת נווה יעקב. הקו יוארך בסך הכל ב-7.7 ק"מ ויתווספו לו 12 תחנות חדשות. על פי הצפי, פתיחת המקטעים החדשים צפוייה להגדיל א מספר הנוסעים בכ-15 אלף ליום.

במקביל לסיום עבודות הארכת "הקו האדום" שלה רכבת הקלה, מקודמים קווים נוספים, אשר ירשתו את העיר ברשת של רכבות קלה – "הקו הירוק" ו"הקו הכחול", שיחלו לפעול עד סוף העשור.

"הקו הירוק" של הרכבת הקלה יחבר את שכונת גילה בדרום העיר, דרך מלחה, גבעת רם והכניסה לעיר, אל בר אילן והר הצופים. הציר יצטרף למערכת הסעת המונים במהלך שנת 2025 ועם השלמתו יפעלו בעיר חמישה קווי רכבת קלה שיסיעו כ-260 אלף נוסעים ביום.

"הקו הכחול" יחבר בין שכונת רמות שבצפון העיר, דרך הר חוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות, לבין שכונת גילה שבדרומה. הקו מצוי בשלבים האחרונים של המכרז וחלקו הדרומי צפוי להתחיל לפעול במהלך שנת 2028 והקו המלא ב-2030. בתום ההליך יפעלו בירושלים שמונה קווי רכבת קלה, שיספקו כיסוי של כל שכונות העיר ויסיעו כ-780 אלף נוסעים ביום בממוצע.

"מדובר בבשורה של ממש. ירולים ממשיכה להוביל את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל ותחילת נסיעות ההרצה של 'הקו האדום' המשודרג היא צעד נוסף למימוש החזון של ירולים, העיר הראשונה שתצא מהפקקים", ציין עוד ליאון.

רגב אמרה בנסיעת המבחן: כבר היום, ירושלים מקדימה את כל ערי ישראל מבחינת התחבורה הציבורית ואני מתחייבת לעשות הכל כדי להמשיך ולשפר את שירותי התחבורה הניתנים לתושבי עיר הבירה שלנו. פתיחת מקטע נוסף של 'הקו האדום' היא הזדמנות משמחת עבורי לשוב ולהדגיש עד כמה כולנו כאן במשרד התחבורה מחוייבים לפיתוח הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית בירושלים. הגעת 'הקו האדום' לבית החולים הדסה עין כרם היא בשורה אדירה לתושבי ירושלים וישראל כולה. ירושלים היא פורצת דרך בתחבורה הציבורית הקל הומהווה מודל לחיקוי ומקור השראה לשאר המטרופולינים של ישראל".

 נסיעות המבחן במקטע החדש של ''הקו האדום'' של הרכבת הקלה (צילום: אבי מזרחי)
נסיעות המבחן במקטע החדש של ''הקו האדום'' של הרכבת הקלה (צילום: אבי מזרחי)

מנכ"ל חברת "כפיר", יפתח נאור ציין את האתגרים המורכבים: "התחלנו את העבודות לפני כשניים, בתקופה של מגיפה עולמית ומשבר בשרשראות האספקה. למרות האתגרים, עמדנו בלוחות הזמנים והתחלנו את נסיעות ההרצה".

מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה, זהר זולר ציין, כי הצפיה שהמהלך יביא לשיפור משמעותי במצב התחבורתי בירושלים, לצמצחום הפקקים והקלה על התושבים.