המלחמה שמתנהלת באוקראינה מזה כמעט שנה גרמה להתייקרות של מוצרים רבים בעולם. אחד מהתחומים שהושפעו מכך מאוד, הוא גידול חמורים. "עלויות התפעול זינקו בשנה האחרונה, בשל העלייה החדה במחירי החציר והתערובת בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה", אומרת שרון כהן, המייסדת והמנכ"לית של עמותת "להתחיל מחדש", המחלצת ומשקמת מאות חמורים.

היא הדגישה כי גם החשמל, הדלק, המים והשירותים הווטרינריים חוו התייקרות משמעותית במהלך השנה האחרונה. עשרות מתנדבים מגיעים מידי יום לחווה של "להתחיל מחדש" בפאתי מושב חירות שבשרון, על מנת לטפל בכ-560 חמורים, שזוכים למקלט במקום. רבים מהם חולים ועיוורים. 

החווה הייחודית, בה גם מופעל מרכז חינוכי לחדשנות וקיימות, כוללת מספר אגפים והחמורים מחולקים בהתאם, על פי הצרכים שלהם. "כדי לאפשר לנו לקלוט חמורים נוספים שרובם מגיעים אלינו לאחר שהוזנחו או סבלו מהתעללות, הגענו להסכם עם חווה בדרום-מערב צרפת והטסנו אליה 201 חמורים, עלות ההטסה של כל חמור הסתכמה בכאלף דולר והיא זולה יותר מהוצאות האחזקה כאן", הוסיפה כהן. 

עוד סיפרה: "בתקופה האחרונה פדיתי 20 חמורים, שהיו אמורים לעבור לרצועת עזה וקלטנו אותם. חלקם היו עלולים לעבוד בפרך והפחות בריאים מביניהם היו נשלחים למצרים לשחיטה. מהעור שלהם מופק ג'ל שיש לו ביקוש בסין".

שרון כהן והחמורים (צילום: באדיבות המצולמת)
שרון כהן והחמורים (צילום: באדיבות המצולמת)

כהן מפעילה את החווה הייחודית באמצעות תרומות וסיוע של מתנדבים. "בעלי חיים מגיעים אלינו פצועים ומצולקים, פגועים פיזית ובעיקר נפשית. אנחנו נותנים להם בית חם, טיפול רפואי ומשקמים אותם פיזית ונפשית. עיזרו לנו לעזור להם להתחיל מחדש ובתרומה של עשרה שקלים בחודש", מסרה כהן.