משלחת החילוץ וההצלה הישראלית נחתה בשדה התעופה באדאנה באזור רעש האדמה. לאחר היערכות ראשונית, צוותי החילוץ עשו את דרכם לאזורי האסון ושם החלו בפעולות החילוץ. במהלך פעולות אלה, הצליחו הכוחות לחלץ שלושה אזרחים חיים שנמצאו תחת ההריסות בשני מוקדים. הכוחות ממשיכים לפעול לחילוץ אזרחים נוספים.

אלון לביא, חבר משלחת משרד החוץ לטורקיה, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM. בפתח השיחה, אמר: "אנחנו עכשיו כבר הגענו לאזורים שהוכו קשות ברעידת האדמה. מדובר על אופרציה מורכבת עם הרבה מאוד אנשים. המשלחת שלנו עם צה"ל ופיקוד העורף מונה 140 איש. מדובר על כמויות מאוד גדולות ומלבד זה יש המון ציוד שהוטס לפה. זה לא ריאלי. עושים את הדרך לאט ובזהירות ובסוף נגיע".

בהמשך, השיב לשאלה האם יש חשש לחייהם של שני אנשים מהקהילה היהודית. לדבריו, "לצערנו אכן. מדובר על קהילה יהודית מאוד קטנה, כולם מכירים את כולם. שמענו על הדבר הזה כבר אתמול מיד אחרי האירוע. האסון קרה במרחב מאוד גדול, צריך לזכור, הוא השפיע על מאות אלפי אנשים פה, על ערים רבות. לצערנו כרגע לא הצליחו ליצור איתם קשר, הבית שלהם נפגע כך שיש חשש כבד מאוד לחייהם. אנחנו לא יכולים לפרסם פרטים, אבל חברים בקהילה היהודית שהיא מאוד קטנה".

כמו כן, לביא גם התייחס לממדי ההרס בטורקיה לאחר רעידת האדמה: "ככל שהתקרבנו אפשר לראות את זה יותר ויותר בבהירות. איפה שאנחנו עכשיו עומדים רואים בתי שקרסו. השכנים פה לקחו להראות את הבית השכן שלהם שקרס, יש פה בית של משפחה שלמה שנפגעה שפשוט קרס לחלוטין. בנוסף אפשר לראות תחנות דלק מפוצצות, כנראה שמתחיל לאזול הדלק אז יש תורים מאוד גדולים, פקקים לאור שיבוש הכבישים".

"עם ההתקרבות ראינו בצורה מאוד מאוד בלתי אמצעית וישירה, את מימדי ההרס. לצערנו ככל שעובר הזמן הסיכויים להינצל קטנים, מצליחים לאסוף מידע, זה השלב הראשון, לאסוף מידע לגבי מי שנפגע, מי שלא נפגע. מי שלא נפגע נותן פרטים על אחרים. ככה מצליחים למפות. במקביל, פעולות החילוץ מתקדמות ופעולות החילוץ מתקדמות גם בחילוץ חיים וגם כאלו שלא שרדו וככה בעצם המספרים עולים".

רעידת אדמה בטורקיה (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)
רעידת אדמה בטורקיה (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)

"זה הרבה יותר גרוע ממה שרואים בתמונות"

כמו כן, שגרירת ישראל בטורקיה, אירית ליליאן, שוחחה עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM והתייחסה להגעת עשרות המשלחות למדינה. לדבריה, "נתחיל מזה שטורקיה היא מדינה שבעת אסונות, אסונות טבע, כולל רעידות אדמה. הם בסה"כ מאוד ערוכים. יש כאן גם ביקורת, גם כלפי רשויות החירום, כלפי אנשים שעדיין לכודים וכועסים שלא מגיעים אליהם, אבל בסה"כ מדובר בלוגיסטיקה מאוד מסובכת. כמעט 50 משלחות מכל העולם, כולם התקבלו ושונעו, גם אם זה לוקח יותר זמן למקומות הפעילות שלהם. אני חושב שאפשר להסיר בפניהם את הכובע".

לאחר מכן, התייחסה לסכנה על חייהם של שניים מהקהילה היהודית" "כן, בגדול כל אזור מזרח טורקיה הוא אזור שהנוכחות היהודית פה מאוד עתיקה. יש שם מסורת יהודית מאוד עתיקה, אבל מבחינת נוכחות יהודית בעת הנוכחית היא מאוד דלה. קהילות מאוד קטנות, מבודדות, שכל כמה בודדים. הקהילה היהודית המרכזית בטורקיה באיסטנבול הצליחה לפנות חלק גדול מהאנשים מהמקומות המבודדים. לרוע המזל נשיא הקהילה ורעייתו נעדרים, אנחנו מאוד חוששים לחייהם. ראו את ביתם נהרס. האח נמצא במקום, בתם בדרכה מהארץ. אנחנו מחכים לבשורות טובות אבל לצערנו התמונה לא נראית מאוד אופטימית".

בהמשך, נשאלה האם בית חולים שדה של צה"ל היא בקשה של טורקיה. לדבריה, "כן. את כל מה שהכנו הכנו במטה המיוחד של משרד החוץ, אנחנו הכנו את הציוד והצרכים על פי הבקשות של הטורקים. לא כפינו על איש. הדבר היחיד שבית החולים הם עצמם אמרו לנו 'המתינו, אנחנו צריכים שתהיה לנו יכולת יותר טובה לקלוט ולהכין את השטח לקליטת בית החולים'. בית החולים יגיע מחר בשעות התבוקר, אנחנו מקווים שלקראת שעות הערב הוא יוכל להתחיל ולתפקד".

בסיום, אמרה: "זה בלתי נתפס, האזור מיושב בכמעט 13 מיליון אנשים. זה עשרה מחוזות שנפגעו. ערים שוטחו, שכונות שלמות לא נותר מהן דבר. המספרים לצערנו רק עולים ועולים. אין אלא לקוות ולייחל שחלק מהאנשים הצליחו להינצל, אבל צריך לזכור שגם אלה שחילצו את עצמם, שאיבדו את ביתם, נמצאים בקור אימים. הקור עצמו עלול להפיל חללים. מערכות ביוב, גז, לא קיימות בערים האלה. אין דלק, אין מזון. זה מאוד בעייתי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm