טראומה, קשיים משמעותיים בזוגיות ואלימות במשפחה הם הגורמים הנפוצים ביותר למצבי סיכון במשפחות לילדים בגיל הרך. מרבית המשפחות האלה מאופיינות עם בין אחד לארבעה גורמי סיכון בממוצע, ולמרות זאת רק 37% מהן מוכרות לשירותי הרווחה. כך עולה מנתונים חדשים שאנחנו מפרסמים לראשונה של הביטוח לאומי וקרן ידידות טורונטו, המפעילות את מיזם "אורים", המפתח מודלים חדשניים עבור הורים צעירים בסיכון.

במסגרת המיזם, פותח שאלון ייחודי שלווה מחקרית על־ידי המרכז להתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה, במטרה לאתר הורים צעירים במצבי סיכון. השאלון נערך בקרב 352 משפחות צעירות במצבי סיכון נפוצים ביותר, המשתתפות ב־11 תוכניות סיוע ברחבי הארץ.

מממצאי השאלון עולה כי ב־88% מהמשפחות שאותרו, האם נחשפה בעבר או בהווה לטראומה. ב־ 63% מהמשפחות לאם יש בן זוג והיא מדווחת על קושי משמעותי בזוגיות, אצל 57% מהן, האם או הילד נפגעו מאלימות בעבר וב־50% קיים קושי רב בקשר בין ההורים לילדים.

מאפייני סיכון נפוצים פחות הם היעדר תמיכה חברתית או משפחתית (16%), ומחסור בקורת גג קבועה (14%). עוד עולה, כי 45% מהאמהות שלקחו חלק במיזם חוו לפחות ארבעה אירועים טראומטיים בילדות - פי שלושה מבאוכלוסייה הכללית. אמהות אלה מדווחות על סימפטומים רבים יותר של חרדה, ונמצא כי הן פחות רגישות לילדיהן ומסוגלות לספק סביבה ביתית פחות מיטבית.

אחת המשפחות שהשתתפו במיזם "אורים" היא של ש' וי', זוג הורים צעירים בני 20 ו־21 מגוש עציון. האם, שאינה עובדת, הגיעה עם עבר של שימוש בסמים ובאלכוהול ועם טראומה על רקע פגיעה מינית. האב, איש צבא, ספג אלימות בביתו, לא סיים את לימודיו והתגלגל לשוטטות ברחובות.

"התחתנו בגיל 18 ותוך שנתיים הבאנו לעולם את שני הילדים. לצד בעיות בזוגיות, הרגשנו גם קושי לחוות רגעי שמחה והנאה עם הילדים ואפילו ניתוק רגשי מסוים מההורות שלנו", הם מספרים, "התוכנית סייעה לנו לייצב סדר יום קבוע, להקפיד על ארוחות משפחתיות מסודרות, ולאבזר את הבית לצורכי הילדים".

בנוסף קיבלו בני הזוג הצעירים סיוע בתלושי מזון, סיוע תעסוקתי והשתלבו בעבודה חדשה. "בתחום הזוגי חוזק הקשר בינינו, וזה אפשר לנו לעבוד על שיפור הקשר עם הילדים ועל שגרה יציבה ובריאה בבית".

"היציבות של ההורים השתקפה בילדים, רמת החרדה שלהם ירדה ונצפתה התפתחות משמעותית אצל הילדים", מספרת תמר צוקרמן, מנהלת תחום אסטרטגי בתוכנית "אורים" בקרן ידידות טורונטו, שמוסיפה: "הגיל הרך הוא השלב הקריטי ביותר להתפתחות רגשית, קוגניטיבית ופיזיולוגית של ילדים. למרות זאת, לא מעט הורים צעירים בסיכון נמצאים מתחת לרדאר של שירותי הרווחה. הם לא מאותרים בזמן ובכך מתפתחת הזנחה של הפעוטות, סיכון לעיכובים התפתחותיים וחשש משמעותי להמשך העברה של דפוסי הסיכון לדור הבא. זו אינה גזירת גורל".

אפרת בן חורין, מנהלת קרן ילדים ונוער בסיכון בקרנות הביטוח הלאומי, מוסיפה: "התוכנית מאפשרת מענים שיחזקו את היכולת לאתר ולסייע להורים. אחת האמהות הלוקחות חלק בתוכנית סיפרה כי אם לא היו מאתרים אותה, הייתה הבת שלה הופכת עם השנים לילדה בסיכון. זו למעשה עוצמת התוכנית".