עומסי התנועה הכבדים במטרופולין תל אביב הפכו בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים לסיוט יומי, שהולך ומחריף על רקע עבודות התשתית של הקמת קווי הרכבת הקלה, שיפוצי רחובות ועבודות פיתוח ובינוי.

הפקק הגדול מתחיל עוד מחוץ לערי המרכז. צירי תנועה ראשיים המובילים לתל אביב חסומים בשעות הבוקר ואחר הצהריים, והתנועה זוחלת. בנוסף, התחבורה הציבורית אינה נותנת מענה, לנוכח היעדר כיסוי מיטבי ותדירות נמוכה לעתים של אוטובוסים.

יוסי, שמתגורר בחולון והיה צריך להגיע לירושלים, חש את התלאות הרבות בדרך הקשה: "רציתי לחסוך זמן ולנסוע ברכבת המהירה מתחנת ההגנה לתחנת נבון בירושלים, אבל הנסיעה מחולון לתחנת ההגנה נמשכה בשעה 8:00 כ־45 דקות, ומתחנת ההגנה ברכבת זמן הנסיעה היה קצר יותר – כחצי שעה", הוא סיפר. "מדוע לא דואגים לתחבורה ציבורית יעילה ונגישה עד לתחנות הרכבת?".

ניב, המתגורר בראשון לציון, יצא מביתו בשעה 6:00 למסע לתל אביב. "היה לי טרמפ לתחנת הרכבת ברחובות, וכבר עדיף היה לצאת מוקדם יותר. כדי להגיע לתחנת ראשונים או ללוד, הייתי צריך לבלות שעה בכבישים".

במקביל לכשלי התחבורה הרגילים, לאחרונה אזורים נרחבים בגוש דן הפכו לאתרי עבודות תשתית ענקיים, שהביאו לחסימת נתיבים נוספים. חברת נת"ע מבצעת שלושה פרויקטים גדולים של הסעת המונים בגוש דן.

פקק בתל אביב (צילום: אופיר ברמן)
פקק בתל אביב (צילום: אופיר ברמן)

בקו האדום, שאורכו 24 ק"מ, הקמת 34 תחנות כבר הסתיימה לפני למעלה מחצי שנה, אך פתיחתו התעכבה בשל תקלה שהתגלתה בעת נסיעות המבחן במערכת האיתות, שגרמה לעצירות פתע. בנוסף, כעת מתבצעות עבודות תשתית על הקו הירוק והקו הסגול. הצפי לפתיחת הקו הירוק, לדוגמה, הוא רק בשנת 2028, וזאת בהנחה שיעמדו בזמנים.

סגירת נתיבים מרכזיים והסתת התנועה גורמות נזקים גם לבעלי עסקים רבים באזור, במיוחד ברמת גן ותל אביב, כמו לדוגמה סגירת רחוב אלנבי לתנועה. "לקוחות רבים מגיעים בתחבורה ציבורית, ואם אוטובוסים ומוניות לא יוכלו לנסוע באלנבי, זה עלול לפגוע בתנועת הקונים", סיפר בעל עסק באזור. "הרכבת הקלה זה דבר מבורך, אבל מה נעשה בינתיים?".

עם זאת, לאחר סיום העבודות, הצפי הוא לשגשוג הרחוב, בדומה לרחובות נוספים, כפי שכבר רואים כיום בשדרות ירושלים ביפו, שהפכו לאזור שוקק.