היום מציינים בישראל את יום צמצום בזבוז המזון, שמטרתו להעלות את המודעות לתופעה ולעודד עשייה לשם צמצום בזבוז זה - בכל המגזרים.
אחד הפרדוקסים הגדולים בעולם בכלל ובישראל בפרט הוא נושא אובדן המזון ובזבוזו. שליש מהמזון המיוצר בעולם הולך לפח (כש־50% ממנו ראויים למאכל), בעוד ישנם מיליוני אנשים החיים ברעב ובאי־ביטחון תזונתי.

על פי נתוני ארגון לתת, בישראל ישנן 680 אלף משפחות באי־ביטחון תזונתי ו־312 אלף משפחות באי־ביטחון תזונתי חמור, כאשר במקביל מושמד בישראל כל שנה מזון ראוי למאכל בשווי מוערך של 7.44 מיליארד שקל.

50% מכלל פוטנציאל ההצלה טמונים ברשתות הקמעונאיות, בשווי מוערך של 3.97 מיליארד שקל, ו־240 מיליון מכל הפוטנציאל טמונים בתעשיית המזון. בעזרת תוכנית הסיוע "לתת ביטחון תזונתי", מסייע ארגון לתת על בסיס חודשי לכ־95 אלף משפחות השרויות באי־ביטחון תזונתי, כאשר 80% מהמזון המחולק להן - מקורם בהצלת מזון. "בעזרת שיתופי פעולה אסטרטגיים ארוכי טווח עם תעשיית המזון בישראל, יצרניות, יבואניות ורשתות קמעונאיות, הצלחנו להציל במהלך 2022 מזון בשווי של 150 מיליון שקל ובמשקל של 7,620 טון", אומרת מאיה סגל, מנהלת תחום הצלת מזון בארגון לתת.

"אין הרבה מיזמים שאפשר לומר עליהם שהם win win לכולם, אבל הצלת מזון היא אחד מהם. זהו מיזם ייחודי שמשלב השפעה חברתית, תועלת סביבתית, יעילות כלכלית ומינוף שיווקי, וכל זאת תוך משאבים קיימים בלבד. למרות העשייה הגדולה, פוטנציאל ההצלה הינו אדיר, ואנחנו רק בתחילת הדרך. לכל אחד מאיתנו יש את היכולת להשפיע ולהצביע ברגליים - לבדוק איזו חברת מזון מצילה, איזו רשת שיווק מצילה, ולתעדף שם את הקניות. כי רק ביחד נוכל להביא את השינוי האמיתי".