שני ותיקים במועצת המנהלים של תגלית-ישראל, פרופ' אביעד הכהן, נשיא המכללה האקדמית שערי משפט ויונתן באסי שניהל פעולות ממשלתיות לאורך השנים, שלחו מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב התבקש מראש הממשלה להתערב במה שהם כינו "הצלת תגלית ישראל". הם אמרו, כי "בתור נציגי ציבור [יוצאים] בדירקטוריון מטעם ממשלת ישראל, חל לאחרונה, למרבה הצער, שינוי לרעה בתחום יחס הממשלה כלפי תגלית ישראל".

"ככל הנראה בשל חילוקי דעות, ולמרות שכבר חלפו כארבעה חודשים מהקמת הממשלה, טרם הוחלט מי יהיה השר הממונה על הפרויקט הזה מטעם הממשלה", המשיכו. מבחינה היסטורית, השר לענייני התפוצות הוא הממונה על תגלית מטעם הממשלה, אך מסיבה לא ברורה, השר הנוכחי, עמיחי חיקלי, לא קיבל את המנדט הזה מראש הממשלה.

"טרם הוצגה לממשלה אפילו טיוטת הסכם חדש בין שותפי הפרויקט, ועל אחת כמה וכמה שהסכם כזה טרם נחתם, למרות שההסכם מסתיים בסוף 2022. זה היה ידוע הרבה זמן מראש ובכל זאת ההסכם לא נחתם", הוסיפו.

צעירי ''תגלית'' בירושלים, 2014 (צילום: פלאש 90)
צעירי ''תגלית'' בירושלים, 2014 (צילום: פלאש 90)

לדברי הכהן ובסי, במצבה הנוכחי של תגלית ישראל: "קיימת סכנה מיידית וממשית להמשך הפרויקט כולו". הם הוסיפו, כי: "בניית פרויקט כזה היא עניין של שנים של עבודה קשה ומסירות, אבל יכולה להיהרס כהרף עין. הפסקת פעילות הפרויקט, ולו לזמן קצר, תגרום לנזק בלתי הפיך, שלא לדבר על תביעות אפשריות של ספקים ופגיעה בלתי הפיכה במוניטין של תגלית ואולי גם של מדינת ישראל”.

תגלית ישראל נמצאת במצב קשה מפני שהמימון שהם מקבלים מממשלת ישראל הוא לפי כמות המשתתפים המגיעים לישראל. מכיוון שאין חוזה עדכני, הם לא יודעים לכמה משתתפים הם יכולים לאפשר להשתתף, מכיוון שאין להם שום מסמך רשמי שמראה שהממשלה אכן תממן את ביקורם.

בכיר שנסע עם משלחתו של ראש הממשלה ללונדון אמר, כי הממשלה תומכת בתוכנית וכי אין כוונה לצמצם את התוכנית בשום צורה והדגיש: "התוכנית אינה בסכנה". פקיד אחר הסביר כי משרד ראש הממשלה היה בעיצומו של עבודה על פרטים לחידוש החוזה וכי ישנן בעיות ביורוקרטיות טכניות ושינויים פרסונליים שגרמו לעיכובים. קרן תגלית ישראל, זרוע המימון של הארגון, אמרה לתורמים הגדולים ביותר שלה שהיא בטוחה שהיא תוכל להמשיך לתמוך בתגלית ישראל.