טיילתם בימי האביב האחרונים ונתקלתם במקרה בזחלים שעירים, צבעוניים ומשונים? המשרד להגנת הסביבה מפציר לא לגעת בהם, ולתת לשיירת הזחלים להמשיך בדרכה. התייעצו עם מדביר מוסמך במידת הצורך.

אורכו של זחל התהלוכה נע בין 30-40 מ"מ, צבעו חום, כתום עם פסים שחורים ושערות לבנות המכסות את גופו. זחלי התהלוכן מסוכנים לבריאות הציבור בעת המפגש עימם. אם מדובר בעצי אורן נגועים בשטחים ציבוריים או בגני הילדים, יש לפנות למוקד העירוני, על מנת שיסמנו את האזור, ויטפלו בו בבוא הסתיו. בגני ילדים ובקרבת אוכלוסייה שלא ניתן להרחיק או למנוע ממנה מגע עם הזחלים, ניתן לבצע איסוף מכאני של הזחלים על ידי איש מקצוע. בעונת האביב יש להימנע מהדברת הזחלים על מנת שלא להחמיר את המפגע. הדברת עץ אורן נגוע תוכל להתבצע רק בחודשי הסתיו על ידי בעל רישיון מדביר במבנים ושטח פתוח או מדביר באיוד מטעם המשרד להגנת הסביבה.

ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה הסבירה: "באביב יוצאים זחלי תהלוכן האורן בחיפוש אחר מקום להתגלם בו. אם נתקלתם בהם, אל תגעו! תנו לשיירה לעבור ואין גם מקום לריסוס. בבוא הסתיו, ניתן לטפל בעץ האורן הנגוע לקטילת הקינים בענפים המחטיים, כך שהמפגע יימנע באביב הבא. להדברת עץ אורן נגוע בסביבה העירונית יש להזמין איש מקצוע בעל רישיון מדביר במבנים ושטח פתוח או רישיון מדביר באיוד, המוסמך על-ידי המשרד להגנת הסביבה".

תהלוכן האורן (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
תהלוכן האורן (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

"בראשית האביב זחלי תהלוכן האורן עוזבים את הקינים בין המחטים של ענפי האורן, ועושים דרכם בשיירה אל מקום מתאים באדמה, שם הם מתגלמים יחד עד לבקיעת הגולם. לזחלים אלו שערות צורבות שבמגע עם העור יגרמו לגירוי חזק. קטילת הזחלים תביא לפיזור השערות הצורבות באוויר ולהגברת המפגע, השערות מזיקות גם בשאיפה או בחדירה לעיניים לבני אדם ואף לחיות המחמד", מסביר המשרד להגנת הסביבה.