ההכנות לקראת אירועי יום הזיכרון השנה הצליחו לעורר תהודה רבה, בין היתר בעקבות הצהרתם של מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית כי נוכחותם של חברי כנסת בטקסים הרשמיים אינה רצויה. 

"תגיעי ביום אחר": האמירה חסרת הרגישות של גלנט לאחות שכולה | דיווח
גלנט מגיב לביקורת: "על נבחרי הציבור להיות נוכחים בבתי העלמין הצבאיים"

אילן מורנו, אביו של עמנואל מורנו ז"ל וחבר בפורום המשפחות השכולות, שוחח על כך הבוקר (רביעי) עם  ענת דוידוב וטל שלו ב103FM והסביר מדוע לדעתו כולם צריכים להשתתף בטקסים.

"השיח הזה מכאיב לי, מכאיב לנו, אני מניח לכל המשפחות השכולות. אני מניח שכל עם ישראל, לא רק רשאי, הוא זכאי וחובתו, כדי להודות לנופלים, להתאחד באותו יום ולהגיע", ציין בתחילת השיחה.

"זה כולל את כולם, במיוחד אותם פוליטיקאים שנותנים פקודה לבניינו לצאת לקרב ולהילחם, ככה שזה לא חשוב מה העמדה הפוליטית של אותו מדינאי, אני מניח שאסור לנו לשלול מכל אחד את זכותו לבוא ולהודות לנופלים. אני מניח שהרבה ולא מעט משפחות שכולות חושבות כמוני, אפילו אם הם לא מתארגנים כדי למחות, רוב המשפחות השכולות הן שקטות", הוסיף מורנו.

מורנו התייחס בנוסף להחלטת המשפחות השכולות מבאר שבע, אשר הצהירו כי לא מוכנות לקבל את השר בן גביר בעקבות כתבי האישום שהוגשו נגדו והעובדה שלא שירת בצה"ל: "בני הוטמן בירושלים, כך שלא אוכל לדבר בשפת המשפחות השכולות של באר שבע, אני פשוט זוכר שלא מעט פוליטיקאים לא שירתו בצה"ל ובהחלטתם יצאנו לקרב, לא חשוב מאילו מפלגות". 

הוא הוסיף והסביר: "ייתכן שהוא יכול להימנע מלהגיע, זו החלטתו, אבל זו גם החלטתם. כלומר, אני לא רוצה להיות בנעליים של אותן משפחות. בכלל, זה מאוד קשה להיות בנעליים של משפחה שכולה ולבוא לשפוט אותה. חלילה, אני לא שופט את החלטתן, לא הייתי רוצה להיכנס לסוגיה הזאת. חבל שהגענו ככה לימים הללו, כוחנו הוא באחדותנו, במיוחד ביום הזה. לחלוק אחד על השני, בוודאי שמותר, אני מניח שהכוונות של כולם הן טובות". 

באשר להתבטאותו של שר הביטחון גלנט, אשר אמר כי הדרישה להוציא פוליטיקאים מבתי העלמין היא 'כמו קיפול של דגל ישראל', אמר מורנו: "בוודאי, אם נבחרי ישראל נבחרו על ידי הציבור אז זה כיפול של דגל של עם שבחר בממשלה כל שהיא ולא חשוב מתי ואיזו ממשלה".

שר הביטחון יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"כוחנו באחדותנו ובלבד שכל אחד פשוט מכבד שהשני נתן את ההעדפה לציר שהוא רצה, זה נתן את ההעדפה לעם ישראל, זה נתן לאדמת ישראל וזה נותן את ההעדפה לתורת ישראל וכל אחד נותן את ההעדפה שלו, וכוחנו הוא בזה שאנחנו מאוחדים", הוסיף.

"מה נעשה? נבנה חלקות שונות לחיילים בהר הרצל? כל אחד לפי העדפתו הפוליטית? הם נלחמו ביחד, שוכבים ביחד, ההורים חייבים פשוט להיות מאוחדים, לפחות באותו יום, אחר כך אפשר לחלוק זה על זה, אבל בכבוד", טען.

במשך, נשאל מורנו עד כמה הוא מתגעגע לבנו, עמנואל. הוא החל לבכות בשידור והשיב: "שאלה מיותרת".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm