מה זה אליאס?
"אליאס" הוא משחק קופסה ותיק ומוכר לחובבי הז'אנר, שמקורו בפינלנד והפך לפופולרי ברחבי העולם. בישראל, לעומת זאת, רבים הכירו אותו רק לאחרונה, בזכות סרטון טיקטוק ויראלי שהציג משפחה מתחרה תוך צחוק מתגלגל והטחות של קללות אחד בשני. מטרת המשחק פשוטה אך ממכרת: שחקן אחד צריך להסביר מילים או ביטויים לחברי הקבוצה שלו תוך זמן מוגבל (בדרך כלל דקה), מבלי להשתמש במילה עצמה או בחלקים ממנה. המשחק מתאים לקבוצות של ארבעה שחקנים או יותר ומשוחק בקבוצות, מה שהופך אותו לאידיאלי למפגשים משפחתיים או חברתיים.
לדוגמה, אם המילה היא "מטוס", המסביר עשוי לומר: "כלי תחבורה שטס בשמיים עם כנפיים!" – אבל המילים "מטוס" או "טיסה" אסורות בהחלט.
למה דווקא עכשיו?
הזרז לטירוף היה סרטון טיקטוק ויראלי שבו משפחה ישראלית משחקת "אליאס" בהתלהבות, מתווכחת על חוקים ומתפוצצת מצחוק. הסרטון, שהגיע למיליוני צפיות, הצית גל של עניין במשחק, במיוחד לקראת יום כיפור – זמן שבו משפחות וחברים מחפשים דרכים יצירתיות להעביר את הצום ללא טלוויזיה או מסכים. התוצאה? ביקוש חסר תקדים למשחק, שהוביל למחסור חמור בחנויות ולספסרות ברשת.
מחסור וספסרות: המרוץ אחרי הקופסה האדומה
הפופולריות של "אליאס" הובילה למחסור דרמטי בחנויות הספרים והצעצועים ברחבי הארץ. במחירו המקורי, המשחק אמור לעלות כ-100 שקלים, אך הביקוש העצום הוביל למחירים מופקעים. במרקטפלייס של פייסבוק, למשל, נמכרות קופסאות "אליאס" במאות שקלים, לעיתים אף ב-600 שקלים ויותר.
עוז, לוחם שחיפש את המשחק עבור המחלקה שלו, שיתף בתסכול: "הפכתי את העולם, הפעלתי קשרים, ולא מצאתי כלום. זה ממש מתסכל." רון, לעומתו, הצליח להשיג את המשחק, אך במחיר כבד: "החברה שלי לחצה לקנות, אז נסעתי לכל חנות אפשרית. בסוף שילמתי 600 שקל בפייסבוק. יקר, אבל לפחות יש אליאס לכיפור."
גם הכותב, עבדכם הנאמן, ניסה את מזלו בחיפוש אחר המשחק בתל אביב. לאחר ביקור ב-15 חנויות, התוצאה הייתה אכזבה: הקופסה האדומה הנחשקת נעלמה מהמדפים.
האלטרנטיבה: אליאס ישראלי
למי שלא הצליח להשיג את "אליאס" המקורי, קיימת חלופה מקומית: "אליאס ישראלי". משחק זה דומה במכניקה, אך מתמקד במילים וביטויים ישראליים, מה שהופך אותו לפחות בינלאומי ויותר מקומי. למרות זמינותו בחלק מהחנויות, הוא לא זכה לפופולריות של המקור, אולי בשל הקסם של הקופסה האדומה המקורית שהפכה לסמל סטטוס.
איך מתמודדים עם הטרנד המטורף והלחץ שבביקוש?
״עושים כל שביכולתנו לעמוד בו, ולצערנו לא מצליחים באופן מלא. אנחנו תלויים ביכולת הייצור של המפעל בפינלנד ובמשלוחים אל הארץ בספינות – וזה לוקח את הזמן. שירות הלקוחות שלנו ושל החנויות קורסים עם מאות פניות, ואנחנו מפנים את כולם למשחקי מילים תחרותיים אחרים כמו חוק 5 השניות למשל או למשחקי חברה כמו טופ 5, איש זאב וכדומה, שמספקים גם חוויות דומות״.
״אנחנו מכירים מקרוב את הביקוש הגובר למשחקים שהיו רבי מכר בחו"ל והפכו להיות כאלה גם בארץ. חווינו תופעה דומה עם קטאן, משחק האסטרטגיה מהמובילים בעולם, שיש לו גם הרחבות ותוספות ומכורים של ממש לו, כולל תחרויות וטורנירים שהם יוזמות של אנשים פרטיים שאוספים חברים מהשכונה ומהעיר ונפגשים לשחק, עד כדי אירועים רשמיים שלנו כמו אליפות הארץ בקטאן, שהזוכה בה נשלח לייצג את ישראל בתחרות העולמית. גם שם קוד הוא דוגמא למשחק שהפך למבוקש מאוד מהר. מבחינת מהירות ומשך הזמן של הביקוש לאליאס – באמת מדובר בתופעה ייחודית״.
הם מוסיפים: ״מדהים לראות את התפקיד של הרשתות החברתיות להעלות על סדר היום הציבורי משחק שנועד להרחיק את המשחקים בו מהרשתות החברתיות. אליאס פשוט מצטלם מצויין. סרטונים של אנשים משחקים גורפים מאות אלפי צפיות, כי יש בהם את כל מה שאנחנו מחפשים לראות במדיה החברתית: קבוצה של אנשים חווים תוך פרק זמן קצר מנעד רחב מאוד של תחושות ומעורבות – כל מי ששיחק באליאס יכול להזדהות עם האמוציות שעולות כשרואים אחרים משחקים בו, ומי שעדיין לא שיחק בו – רוצה להרגיש בעצמו את התחושות הללו – של צחוק, הנאה וחיות. כמו הסלוגן שלנו – לשחק, לחשוב, ליהנות. תענוג צרוף״.