הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד גיל פלג

מאמר זה יעסוק בהליך פירוק של חברה מרצון (להבדיל מפירוק באמצעות בית המשפט). יכולות להיות כמה סיבות שיובילו אתכם לפירוק החברה שבבעלותכן/ם, אך מה הן הדרכים לעשות זאת בקלות ובמהירות? עו"ד גיל פלג מסביר איך מבצעים זאת ביעילות.

יהיו הסיבות אשר יהיו, במצב שבו עליכם לפרק את החברה, יש כמה צעדים שתוכלו לבצע על מנת לעשות את ההליך בצורה היעילה, החסכונית והמהירה ביותר, וכמובן על פי החוק. זכרו כי פירוק יעיל ותקין של החברה ימנע הצטברות של חובות וקנסות. 

קיימים שני סוגים של פירוק חברה מרצון: פירוק מרצון (בהליך רגיל, לא בהליך מזורז) ופירוק מרצון בהליך מזורז כפוף לעמידת החברה בקריטריונים הנדרשים לסוג זה של פירוק מרצון. 

עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)
עורך הדין גיל פלג (צילום: יח''צ)

פירוק חברה מרצון 

לאחר קבלת החלטה עקרונית על פירוק החברה מרצון, על כל הדירקטורים או על רובם, לחתום על תצהיר כושר פירעון של החברה. בתצהיר כושר הפירעון מצהירים הדירקטורים החתומים כי בדקו את מצבה העסקי של החברה וכי באפשרות החברה לשלם את מלוא חובותיה תוך שנה ממועד תחילת הפירוק. תוך 90 יום ממועד החתימה על תצהיר כושר פירעון, יש צורך בכינוס האסיפה הכללית של החברה ובמסגרת זו לקבל החלטה על פירוקה מרצון ומינוי נאמן לחברה. הנאמן אשר כאמור מונה על ידי בעלי המניות, אינו נתון לפיקוח של בית המשפט, להבדיל ממפרק שממונה על ידי ביהמ"ש. בשונה מהליך פירוק חברה על ידי בית משפט, מדובר בהליך קצר, יעיל וזול, באופן יחסי.

בתוך 21 ימים מקבלת ההחלטה באסיפה הכללית על הנאמן לעדכן את רשם החברות בדבר מינויו לתפקיד ובדבר ההחלטה לפירוק מרצון. 

לאחר שהנאמן יסיים את הליך הפירוק ויערוך דוח מסכם של פעילותו, עליו לזמן ולכנס אסיפה כללית של החברה שעל סדר יומה דיון בדוח המסכם את פעילות הנאמן לפירוק החברה.

הזמנה לאסיפה כללית סופית של החברה תתפרסם ברשומות חודש לפני המועד לכינוסה בצירוף הדוח המסכם שערך הנאמן. על הנאמן לשלוח לרשם החברות את ההזמנה לאסיפה הכללית בצירוף הדו"ח המסכם לפחות 45 יום לפני המועד שיקבע לקיום האסיפה הכללית.

במידה והיו לחברה חובות אגרה שנתית לרשם החברות, על הנאמן להגיש בקשה לפטור מאגרה במסגרת הליך הפירוק. 

בשלב האחרון, על הנאמן להגיש הודעה על כינוס האסיפה הכללית, הצגת הדו"ח המסכם של הנאמן בפני האסיפה הכללית ועריכת פרוטוקול.

בסיום ההליך, וכפוף לבדיקת ואישור המסמכים שהוגשו על ידי רשם החברות, ישונה סטטוס החברה ל"מחוסלת מרצון".

פירוק חברה מרצון בהליך מזורז

כאמור, בנוסף לפירוק חברה מרצון בהליך הרגיל, קיים גם פירוק מרצון בהליך מזורז. ההליך המזורז נוגע לחברה שאינה פעילה שקיבלה החלטה על פירוק מרצון באסיפה הכללית, אין לה חובות, למעט חובות אגרה לרשם החברות, ולא מתנהלים נגדה הליכי אכיפה מנהליים או הליכים משפטיים כלשהם. בהליך המזורז, אין צורך במינוי נאמן, וההליך עצמו מהיר וזול יותר. לאחר אישור הבקשה על ידי רשם החברות, סטטוס החברה ישונה ל"בפירוק מרצון בהליך מזורז". בחלוף 100 ימים ממועד אישור הבקשה לפירוק החברה מרצון בהליך מזורז, וכפוף לכך שלא יוגשו התנגדויות לבקשה, תאושר הבקשה וגם במקרה זה ישונה סטטוס החברה ל"מחוסלת מרצון".

מדוע חשוב ייצוג משפטי בהליך פירוק מרצון של חברה?

הליך פירוק החברה, בין אם מרצון בהליך מזורז ובין אם מרצון (בהליך רגיל) הינו הליך משפטי, לעתים לא פשוט, המצריך הקפדה על פרוצדורה ומסמכים שנדרשים להמציא ומומלץ כי עו"ד המתמחה בתחום, יטפל עבורכם בהליך.

כתובת אימייל: [email protected]
אתר: https://www.peleglaw.com/  
לכל הכתבות: https://bit.ly/3qVAjUc 

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר