היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הגישה הערב (רביעי) את תגובתה לעתירות לבג"ץ בעניין חוקתיות התיקון לפקודת המשטרה, שבוצע לפני כניסתו לתפקיד של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בתגובה ציינה היועמ"שית כי התיקון כפי שהוא "עמום ומעלה חשש לפוליטיזציה של המשטרה".

היועמ"שית פתחה והדגישה כי "חובתה של המשטרה להפעיל את סמכויותיה באופן מקצועי, שיוויוני וא-פוליטי היא תנאי יסוד במדינה דמוקרטית וערובה הכרחית להגנה על זכויות הפרט". 

"עוד קודם לתיקון הפקודה, היה ברור כי בסמכותו של השר הממונה על המשטרה לקבוע מדיניות כללית לפעילותה. התיקון לחוק התייחס לסמכויות השר באופן עמום, מבלי שנקבעו מנגנונים מאזנים שיבטיחו את עצמאותה המקצועית של המשטרה. בנסיבות אלה מתעורר חשש כבד מפני אפשרות של הפעלת שיקולים זרים בעת שימוש בכוח המשטרתי, מפני פוליטיזציה של המשטרה ובעיקר מפני פגיעה בזכויות הפרט".

"ככל שתנתן להוראות התיקון העמומות פרשנות שתבטיח את העיקרון לפיו משטרת ישראל פועלת באופן מקצועי, חף משיקולים זרים, בלא התערבות פוליטית באופן הפעלת הכוח - יעמוד התיקון באמות המידה החוקתיות הנדרשות וניתן להימנע מביטולו".

תגובת היועמ"שית לעתירות לבג"ץ נגד "חוק בן גביר" by maariv on Scribd

השר בן גביר מסר בתגובה: "הניסיון של היועצת המשפטית לממשלה להוכיח כי היא אינה מפריעה לעבודת הממשלה וכביכול מנסה "לסייע" לשרים להגשים את מדיניותם, כאשר בפועל היא מנסה לעקר מתוכן את התיקון הנדרש לפקודת המשטרה ולסרס את עבודת השר - מוכיח היטב כמה נדרשת רפורמה עמוקה ויסודית במערכת המשפט, ובייחוד בתפקידה של היועמ"שית: תפקידה הוא לייעץ, ותפקידה של שרי הממשלה הוא לקבוע את המדיניות ולקבל את ההחלטות. 

לטענתו, "התיקון לפקודת המשטרה הוא חשוב וקריטי, ומטרתו לתקן לקונה של שנים בחוק, ולהסדיר את מעמדו של השר מול משטרת ישראל כפי שזה אמור להיות במדינה דמוקרטית".

התנועה לאיכות השלטון מסרה: "היועמ"ש בתגובתה עמדה על הבעיתיות הרבה שבחוק, ובסמכויות המוגזמות שהוא מעניק לשר לבטחון לאומי. נגמרו הימים שהממשלה מעבירה חוקים הזויים שמערערים את הבסיס הדמוקרטי של מדינת ישראל. אנו לא נגיש את הלחי השנייה, ונילחם בכל כוחינו נגד החקיקה האנטי דמוקרטית הזאת. בבית המשפט וברחוב".