בג"ץ דן היום (שלישי) בעתירה שהגישו שבע נשים, שדורשות לאפשר להן ולנשים אחרות להתמודד על מקום במסגרת הליכי מיון לתפקידי לוחמה וליחידות מיוחדות בצה"ל. בתום הדיון הוציא בג"ץ למדינה צו על תנאי המורה לה לנמק מדוע לא ישולבו נשים בתפקידי הלחימה שבהם עסקו העתירות. 

בצו שהוצא נדרשת המדינה להסביר מדוע לא תשולבנה נשים, במסגרת התנסות, במחלקת ניוד או מרגמות באחת מחטיבות החי"ר המתמרן, כבר עתה ומבלי להמתין להשלמת ההתנסויות ביחידות 669 ויהל"ם.

כמו כן, מדוע לא יתאפשר לנשים להתגייס למערך השריון המתמרן, לאור הצלחת תהליך הבחינה ביחס לשיבוץ נשים כלוחמות שריון במשימת הגנת גבולות, ולחלופין, מדוע לא תשולבנה נשים, במסגרת התנסות, במערך השריון המתמרן, כבר עתה ומבלי להמתין להשלמת ההתנסויות ביחידות 669 ויהל"ם.

בנוסף, נדרש לנמק מדוע לא תבוצענה התנסויות לשילוב נשים ביחידות מובחרות ומיוחדות המקיימות הליכי מיון, בנוסף ובמקביל להתנסויות ביחידות 669 ויהל"ם, וזאת למעט יחידות שלגביהן כבר הוחלט כי בשל מהות ואופי התפקיד לא ניתן לשלב בהן נשים.

כאמור, העותרות דרשו להתמודד על מקום במסגרת הליכי מיון לתפקידי לוחמה וליחידות מיוחדות בצה"ל "ככל מועמד לשירות ביטחון, שעליו לעמוד בקריטריונים הקבועים למיונים כתנאי לשירות ביחידות". 

בנוסף, נדרש הצבא לנמק מדוע לא לאפשר לאחת העותרות, צוערת שנפלה מקורס טיס, להתמיין ולהשתלב ביחידות המובחרות בצה"ל, בדומה לחיילים גברים הנושרים מקורס טיס, וזאת "תוך התעלמות בוטה מיכולותיה האישיות".

הנשיאה חיות אמרה בפתח הדיון כי "החוק קובע כי לגברים ונשים המתגייסים לצבא יש זכות לשרת באופן שווה, לפי שוויון, אלה הוראות החוק. אז פתחתם את יהל"ם לנשים, כפיים. אתם צריכים להראות למה לא לאפשר שירות בכל תפקיד לוחמה, בניגוד להוראות החוק".

נציג המדינה הודיע כי צה"ל הוריד את הרף הנדרש ביחידות המיוחדות שנפתחו לנשים, וכי המסקנות יילמדו בהמשך לשאר תפקידי הלוחמה. הסיבה לכך היא שביחידות הללו יש הליך מיון שלא קיים בחטיבות החי"ר, מה שאפשר את הורדת תנאי הסף הפיזיולוגיים הנדרשים. בנוסף, הובהר לשופטות כי נשים הנופלות מקורס טיס יזכו למסלול מקוצר ביחידות המיוחדות שנפתחו לנשים, בהתאם למסלול הגברים.

השופטת ענת ברון הוסיפה: "יהיה או לא יהיה קשר בין הצלחת הפיילוט ביחידות המיוחדות, לשירות נשים ביחידות המתמרנות? הרי ייתכן שמי שלא תעמוד בדרישות הגבוהות של היחידות המיוחדות, תעמוד בדרישות החטיבות המתמרנות". לדבריה, "תחת הסרת החסם הפיזיולוגי יצרתם חסם חדש של אפשרות להתקבלות לחי"ר ולשיריון המתמרן".

"הפיילוט כל כך קטן שהוא לא ממצה את האפשרות לבחינה אמיתית", סיכמה חיות.

"משוכנעים שנשים יכולות להתקבל ללחימה"

מקרה נוסף שבו בג"ץ נדרש להכריע הינו של מלש"ביות ושל חלק מהעותרות שנשרו מקורס חובלים, שדורשות להתמיין ולשרת ביחידת המסתערבים דובדבן. הן מציינות כי גברים שהיו איתן בקורס ונשרו - זומנו לראיונות ליחידה, ללא תנאי מקדים. 

בעתירה מצוין עוד כי נשים משרתות היום ביחידת המסתערבים של מג"ב, יחידה המקבילה בתפקידים ובתוכן הפעילות לדובדבן. אולם, למרות זאת, לדבריהן, בדובדבן, משום מה, נשים לא יכולות לשרת. בנוסף, נטען כי התנהלות הצבא עומדת בניגוד לעקרון שוויון הזדמנויות ובניגוד לחוק.

עוה"ד עדי קליין וינור ברטנטל, שהגישו את העתירה, מסרו ל"מעריב": "אנו משוכנעים שנשים יכולות להשתלב כלוחמות ביחידות מובחרות. אנו רואים בשילובן מהלך בעל תרומה ייחודית לפעילות היחידות, אשר עשוי להביא תועלת מבצעית וארגונית בעלת ערך רב ליחידות המיוחדות וליתר צה"ל, שאינה מושגת היום בשל צמצום הגיוס לגברים בלבד".

זאת ועוד, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר אל"מ (במיל') ח' הגיש תצהיר מיוחד לבית המשפט במסגרת בג"ץ הלוחמות, שבו ביקש להעיד בדיונים היום. "אין צורך בפיילוטים. ניתן למיין מיד נשים ליחידה וליהנות מתרומתן הייחודית", כתב בתצהיר במיוחד שהוגש. בנוסף, הוא וסגנו באותה תקופה סא"ל (במיל') א' אמרו כי ניסו לבצע את המהלך בעצמם - אולם נתקלו בהתנגדות מצד בכירים בצה"ל.

תגובת דובר צה״ל:

בדיון שנערך בבג"ץ הציג נציג המדינה את התהליכים המקצועיים שנערכו בצה"ל בעניין שילוב נשים בתפקידי לחימה ואת ההחלטות שהתקבלו בעניין זה, לרבות התחלת ההתנסויות ביחידה 669 וביחידת יהל"ם, ובחינה עתידית של אפשרות פתיחה הדרגתית נוספת של יחידות מובחרות לנשים, בהתאם לממצאים וללקחים שיופקו מההתנסויות האמורות. 

לאחר הדיון, הורה בית המשפט למדינה בצו על תנאי להעביר התייחסותה ביחס למתווה שנקבע ולאפשרות להרחיבו. תגובת המדינה תוגש לבית המשפט, כמקובל.

בנוסף, מצורפת ההודעה שיצאה בנושא ביום 17 באפריל 2023, לאחר שהוגשה תגובת המדינה לעתירה המתוקנת בעניין שירות נשים בתפקידי לחימה:
 
היום (ב'), 17 באפריל 2023, הוגשה תגובת המדינה לעתירה המתוקנת בעניין שירות נשים בתפקידי לחימה. 
 
במסגרת התגובה הוצגו בהרחבה התהליכים ארוכי השנים שהתקיימו בצה״ל להרחבת השיבוץ של נשים בתפקידים השונים, והנתונים בדבר שירות נשים בצה"ל. כפי שפורט בהרחבה, 90% מהתפקידים בצה"ל פתוחים כיום לשירות נשים, והן משובצות בהיקפים נרחבים בתפקידים טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים משמעותיים. חלק ניכר מתפקידי הלחימה פתוחים לשירות נשים, ונשים מהוות כיום כחמישית מסדר הכוחות הלוחם בצה"ל, לרבות נשיאה בתפקידי פיקוד מרכזיים. נשים נטלו ונוטלות חלק משמעותי בפעולות לחימה, וזכו להוקרה והערכה על כך.
 בנוסף, הוצגו תהליכי הבחינה המקיפים שנערכו בצה"ל בנושא בשנים האחרונות, לרבות במסגרת צוות רב-זרועי. 
 
בהמשך לכך, ועל רקע תהליכים אלה, פורטו החלטות הרמטכ"ל בעניין שירות נשים בצה"ל:

•  יימשכו ההתנסויות בשירות לוחמות ביחידה 669 וביחידת יהל"ם. הגיוס הראשון ליחידה 669 ייערך בחודש נובמבר 2023. מחזור ראשון של 12 לוחמות יהל"ם החל בהתנסות במסלול בחודש מרץ 2023, ובחודש נובמבר 2023 יגויסו לוחמות נוספות בהתאם לפוטנציאל. 

•  המודל הפיזיולוגי שפותח על-ידי הצוות המקצועי, ישמש כנתון תומך החלטה במיונים בלבד. בכך, תורחב  ההזדמנות של נשים להשתתף במיונים, והליך המיון של נשים יהיה זהה להליך המיון של הגברים.
כמו כן, יפותח מודל פיזיולוגי שיסייע בתהליכי המיון של גברים לאור יתרונותיו של הכלי.

•  המשך השילוב של נשים בתפקידי לחימה יימשך במתווה של היחידות המיוחדות, לאור הפוטנציאל הגבוה יותר להצלחה והיתרונות היחסיים של יחידות אלה, לרבות תהליכי המיון, הפעילות בצוותים קטנים, ומאפייני הפעילות, תוך פתיחת התנסויות נוספות בשירות נשים ביחידות מיוחדות החל משנת 2025, והפקת לקחים מהתנסויות קודמות.
בשים לב לחפיפה בין פוטנציאל המתגייסות ביהל"ם להתנסות בניוד, ובהתאם להחלטה לפיה השילוב יחל ביחידות המיוחדות, תידחה ההתנסות בפתיחת מחלקת ניוד בחטיבת חי"ר, תוך בחינה נוספת בעניין. בדומה, יידחה המשך הבחינה בעניין התנסות בשירות נשים בחיל השריון המתמרן. שירות הטנקיסטיות בחיל הגנת הגבולות נמשך.  
 
במסגרת תגובת המדינה הובהר כי ההחלטות התקבלו בהתאם לדין ובתהליך מקצועי וסדור, וכי לעמדת המדינה, יש מקום לדחות את העתירה ולאפשר את המשך ההתקדמות במתווה עליו הוחלט בצה"ל.