הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

החופש הגדול הוא תקופה של נופשים, חו"ל, שמש, ים ובריכה. בקיצור, תקופה של קיץ ושל חופש. אבל המצב הזה אינו נכון עבור כולם. יש מי שעסוקים במהלך הקיץ בריב על משמורת הילדים – בילוי עם הילדים במלון בחו"ל ועוד. ברגעים האחרונים שלפני תקופת הקיץ מצטברים אצל שופטי ביהמ"ש לענייני משפחה בקשות רבות של אבות המבקשים לטוס עם ילדיהם, אימהות המבקשות להוציא לילדים דרכון וכיוצ"ב. 

עו"ד ירדן שלומי, המתמחה בדיני משפחה, אומרת במסגרת ראיון שקיימה בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" שמנחה מולי ארי, כי תפקידם של ביהמ"ש לענייני משפחה הוא לסייע בשמירה על הזכויות של שני ההורים – לצד, כמובן טובת הילדים. הפנינו אליה מספר שאלות.

מה קורה אם אב הזמין טיסה לו ולילדיו אך גרושתו אינה מסכימה לנסיעה?
עו"ד ירדן שלומי: "חשוב לזכור שתמיד יש מה לעשות. למעשה, השאלה היא לא אם אתה תטוס או לא, אלא אם הילדים יטוסו איתך. כשמדובר על תקופת החופש הגדול זה אומר שהתרופה צריך להיות מיידית – כאן ועכשיו, שכן דיון בעוד חודשיים יהיה מאוחר מדי. על כן צריך לפנות לביהמ"ש בבקשה דחופה להוציא דרכון או לאשר את הוצאתו של הילד לחו"ל. כל זאת כמובן במידה ואין הסדר גירושין בין הצדדים או שהסוגיה הזו לא מופיעה בהסדר".

עוד מוסיפה עו"ד שלומי, כי בבקשות דחופות כגון אלו, הפניה לביהמ"ש היא באמצעות בקשה לסעדים דחופים וזאת על מנת שהילדים יוכלו להנות בחופש. "האם ביהמ"ש ייעתר לבקשה או לא?", מוסיפה עו"ד שלומי, "הוא יכריע על בסיס פרמטרים שונים. הוא בודק שני דברים עיקריים והם זכות הילד לנפוש וזכות ההורה השני לממש את ההורות שלו".

עורכת הדין ירדן שלומי (צילום: נתי חדד)
עורכת הדין ירדן שלומי (צילום: נתי חדד)

לא פעם אחד ההורים מתנה את האישור ביציאה מהארץ באלמנטים כספיים, האם ניתן לעשות זאת?
עו"ד שלומי: "אין קשר בין הדברים. גם לא ניתן להתנות את הטיסה באי תשלום דמי מזונות או כל דבר אחר. השאלה היחידה שנשאלת היא על מה מבוסס הסירוב של ההורה שנשאר בארץ? האם הוא עושה זאת רק כדי להקשות? להחזיר? לנקום? או שיש סיבה ממשית לסירוב, למשל סימנים לכך שההורה רוצה לחטוף את הילדים, להגר עימם לארץ אחרת?".

לדברי עו"ד ירדן שלומי, פעמים רבות אחד התנאים לאישור הבקשה יהיה האם מדינת היעד חתומה על אמנת האג. "יש חשיבות במדינת היעד, וזאת על מנת לוודא שהילד יוחזר לישראל. מדינה שחתומה על האמנה, המשמעות היא שיש לישראל דרך לפעול להחזיר את הילד אם יקרה משהו. במקרה אחר, מדינות שיש אליהן אזהרות מסע יהיו משקל שכנגד, לאיסור הנסיעה ולהשארתו של הילד בארץ".

עו"ד ירדן שלומי באינדקס עורכי הדין אוביטר 
לאתר עו"ד ירדן שלומי 
וואטסאפ ירדן שלומי: 0547496990

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר