פרסום ראשון: משטרת ישראל מבצעת מעצרים של חשודים למרות שבתי המשפט סרבו להוציא צווי מעצר נגדם. בשורת החלטות שנחשפות כאן, שופטים החליטו לשחרר אזרחים שנעצרו בניגוד להוראות בית המשפט – תוך מתיחת ביקורת חריפה על המשטרה.  

בחודש מאי המשטרה ביקשה להוציא צו מעצר נגד חשוד בגניבה וזיוף. הבקשה נדחתה, אך יומיים לאחר מכן המשטרה עצרה את החשוד למרות זאת. השופטת קרן מילר שחררה את החשוד תוך שהיא כותבת כי המשטרה "לא פנתה לבית המשפט בבקשה להוצאת צו מעצר חדש, והחליטה על דעת עצמה לעצור את המשיב" ללא ראיות חדשות נגדו.

בחודש יוני המשטרה ביקשה להוציא צו מעצר נגד אדם על רקע סכסוך במשפחה, וסורבה. עוד באותו היום החשוד זומן לחקירה, ונעצר לאחר שהתייצב בתחנת המשטרה. השופט עמיר שקד שחרר את החשוד תוך מתיחת ביקורת חריפה על המשטרה: "יש לראות בחומרה רבה התנהלות מעין זו של היחידה החוקרת אשר 'בחרה' ללא כל נימוק לעצור את המשיב הניגוד להחלטה שיפוטית מחייבת".

החודש המשטרה עצרה אדם החשוד בגניבה, למרות שבקשתה להוצאת צו מעצר נגדו נדחתה. השופט ציון סהראי תקף את המשטרה בחריפות: "לא ניתן לקבל בשום פנים ואופן מעצרו של אדם בניגוד להחלטה שיפוטית. שיקול דעתו של הקצין בתחנת המשטרה איננו בא תחת שיקול דעתו של בית המשפט. קצין החקירות איננו משמש ערכאת ערר על בית המשפט. מדובר בהתנהלות חמורה שאין לה מקום". בנוסף, השופט סהראי הבהיר כי כאשר למשטרה יש ראיות חדשות עליה לבקש עיון חוזר ולא לעצור אזרחים על דעת עצמה – דבר העומד בניגוד לתגובת המשטרה שתובא בהמשך.

עו"ד אנה בריל, סגנית הסניגור הציבורי המחוזי ירושלים ומנהלת מחלקת המעצרים מסרה למעריב: "מדובר בתופעה חמורה שבה משטרת ישראל מתעלמת לא רק מהחלטות שיפוטיות מחייבות ופועלת בניגוד מוחלט אליהן, אלא גם מהוראותיו הברורות של חוק המעצרים. בעשותה כך, מקנה המשטרה לעצמה שיקול דעת עצמאי וסמכויות יתר שלא הוענקו לה באף מסגרת משפטית".

לדברי בריל, "התנהלות זו פותחת פתח רחב לפגיעה נוספת בזכויות חשודים, לפי שיקול דעתה העצמאי של המשטרה ובניגוד לכל דין, ולכן אני רואה בה חומרה יתרה שחורגת מעניינם האישי של החשודים במקרים שצוינו לעיל".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מכבדת את החלטות בימ״ש ופועלת לפיהן, אך מחויבות בראש ובראשונה להגן על קורבנות עבירה, למצות את הדין עם עבריינים ולשמור על שלום הציבור ורכושו. בהתאם המשטרה פועלת למעצרם של חשודים בפשיעה על כל גווניה ובמקרים אלו בגין עבירות אלימות ורכוש. חקירת המשטרה היא דינמית וכך במקרים מסוימים, לאחר החלטות של בימ״ש בעניינם של חשודים משתנות הנסיבות, עוצמת החשדות והיקפן - מה שמוביל לפעילויות חקירה ואכיפה בהתאם".