פרסום ראשון: ארגון 'חוננו' רושם הישג כאשר לאחרונה בית משפט השלום בפתח תקווה הורה למחוק את הרישום הפלילי של תלמיד ישיבת חומש שהורשע כי עבר על חוק ההתנתקות. בנוסף, התלמיד לא ירצה את העונש שנגזר עליו בגזר הדין. ההישג בא בעקבות ביטול חוק ההתנתקות האוסר על שהיית ישראלים בשטחים שפונו בצפון השומרון.

יחידת התביעות של המשטרה הסכימה לדרישה של עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו כי תלמיד הישיבה לא ירצה את העונש שנגזר עליו, אך סירבה למחוק את הרישום הפלילי שנקבע בגזר הדין. פולסקי פנה לבית המשפט, שם קבע השופט עודד מורנו כי יש למחוק את הרישום הפלילי של התלמיד.

בקשתו של פולסקי מבוססת על העובדה כי המשמעות המשפטית של שינוי החקיקה, כוללת גם תחולה רטרואקטיבית המבטלת לחלוטין את האחריות הפלילית לביצוע העבירה, גם במקרה בו בזמן האירוע המעשה היה אסור לפי החוק. 

עו"ד משה פולסקי מסר למעריב: "לא ברור לי מדוע גם לאחר ביטול האיסור המביש על שהיה בחומש, המאשימה עוד התעקשה על הותרת הרישום הפלילי, וזאת בניגוד גמור להוראות החוק ולכוונתו הברורה של המחוקק".

לדברי פולסקי, "גם אם ניתן היה לקבל כי היה אינטרס ציבורי כלשהו בהעמדה לדין במשך כל השנים האחרונות של תלמידי ורבני הישיבה בחומש, שמסרו את נפשם את לימוד התורה ויישוב ארץ ישראל, וזאת בשל הנחיית גורמים שונים בפרקליטות, הרי שאין כל פשר להתנהלות המאשימה לאחר ביטול החוק , וזאת למרות הוראה החוק הברורה הקבועה בחוק העונשין".

מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי מסר: "אנו שמחים כי מדינת ישראל הסירה את החרפה שאסרה על יהודים לשהות בחומש. אנו נמשיך להיאחז בחומש עד להסדרתה השלמה במהרה".

גם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, התייחס לביטול כתב האישום ואמר: "טוב מאוד שכך פסק בית המשפט. הניסיון להפוך החלטה מדינית לדיון משפטי הוא מגוחך, וזורה חול בעיני הציבור. הניסיון לדרוס את חלוצי ההתיישבות בחומש, לא יצלח. אות הקין של ההתנתקות הוסר והכתם יימחק לעד בבניית יישובים נוספים במרחב ובניית הישובים שנעקרו". 

כזכור, לפני כארבעה חודשים בוטל בכנסת חוק ההתנתקות בצפון השומרון אשר אסר על כניסת יהודים ליישובים שהוחרבו במסגרת תוכנית ההתנתקות. בעקבות ביטול החוק בוטלו כתבי אישום על הפרת החוק אשר הוגשו כנגד ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן ומספר רבנים ותלמידים בישיבה.

את ביטול החוק הוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן מגורש משא-נור בעצמו, אשר פועל מאז לביטול החוק, אשר במאמץ משותף, ובתמיכה של חברים גם ממפלגות האופוזיציה הצליחו להעביר את החוק ברוב משמעותי לאחר 17.5 שנים. בכנסת הובילו את ביטול החוק ח"כ יולי אדלשטיין, ח"כ לימור סון הר מלך והשרה אורית סטרוק.