החקיקה תיעצר? שופט העליון השמרן נעם סולברג פרסם היום (שני) הודעה חריגה בה הבהיר כי הוא אינו תומך בחוק לצמצום עילת הסבירות, שחלק מחברי הקואליציה ובהם ראש הממשלה נתניהו כינו על שמו, וציין כי לא התכוון כלל לאפשרות של "תיקון דרך חקיקה". 

שיבושים ברכבות והבטחה ל"פעולה נרחבת": הלו"ז המעודכן ל"יום ההתנגדות הלאומי"
חיות תוקפת את לוין: "רואה בחומרה רבה את אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים"

השופט סולברג מסר: "ניתנת האמת להאמר: לא חשבתי אז, לפני 3 וחצי שנים, באותה הרצאה, על תיקון בדרך של חקיקה; חשבתי על מגמה שתבוא לידי ביטוי בפסיקה".

הוא הוסיף: "בסיום הרצאתי אף ציינתי, כי פרשנות, סבירות ומידתיות "מזמנים אתגרים משמעותיים, ומחייבים אותנו להרחיב ולהעמיק את הדיון החשוב על אודות גבולותיו הראויים של שיקול הדעת השיפוטי".

כעבור כשעה מפרסום הדברים פרסמה הרשות השופטת הבהרה בשם סולברג: "השופט סולברג השיב לשאלה ביחס למאמרו מלפני 3 וחצי שנים, ולא נקט כל עמדה ביחס להליכי החקיקה שבימים אלה".
 

נתניהו קושר את סולברג לצמצום עילת הסבירות; סולברג התנער בהודעה חריגה

כאמור, הודעתו של סולברג באה על רקע הטענות בקואליציה כי החוק הנוכחי תואם מתווה אותו הציג השופט סולברג. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי החוק שהקואליציה מנסה להעביר הוא "עיקרון הסבירות לפי המתווה שקבע השופט סולברג" ובקואליציה מכנים את החוק בשם "סבירות סולברג".

סולברג מתגורר ביישוב אלון שבות שבגוש עציון, וצפוי להתמנות לתפקיד נשיא בית המשפט העליון בעוד מספר שנים. הוא נחשב ל'תקוות הימין' בבית המשפט העליון.  כעת, במסגרת ההודעה החריגה, השופט סולברג מבהיר כי אינו תומך בשינוי עילת הסבירות במסגרת חקיקה.

"ניתנת האמת להאמר: לא חשבתי אז, לפני 3 וחצי שנים, באותה הרצאה, על תיקון בדרך של חקיקה; חשבתי על מגמה שתבוא לידי ביטוי בפסיקה", כתב סולברג והוסיף: "בסיום הרצאתי אף ציינתי, כי פרשנות, סבירות ומידתיות 'מזמנים אתגרים משמעותיים, ומחייבים אותנו להרחיב ולהעמיק את הדיון החשוב על אודות גבולותיו הראויים של שיקול הדעת השיפוטי'".

חברת הוועדה לבחירת שופטים, קארין אלהרר, הגיבה: "מתווה סולברג הוא למעשה מתווה רוטמן לוין. אמרנו את זה עשרות פעמים בוועדת חוקה ועכשיו כבוד השופט סולברג כותב את זה במילותיו - גם הוא נגד הצעת החוק המושחתת הזאת".

מפלגת הליכוד מסרה בתגובה: "כבוד השופט סולברג שב והבהיר שהוא דבק בעקרונות הקיימים לגבי תיקון עילת הסבירות, בדומה לנשיאי העליון לשעבר, השופט גרוניס והשופט לנדוי. בניגוד לפרסומים בתקשורת, ובהתאם להבהרה שהוציא, כבוד השופט סולברג לא סתר את מהות החוק - צמצום עילת הסבירות בנוגע לנבחרי ציבור.

לטענת הליכוד "הפער הקיים הוא טכני ונוגע אך ורק בדרך תיקונה, אם בפסיקה או בחקיקה. מאז השופט סולברג אמר את דבריו חלפו 3 שנים וחצי, דבר לא השתנה והשופטים לא שעו לקריאתו ולא שונתה הפסיקה. על כן, הקואליציה תקדם את תיקון עילת הסבירות בדרך של חקיקה, לפי מתווה סולברג".