הביקורת על המשטרה ביומיים האחרונים תוך הצגת סרטונים מלב המחאות בירושלים ותל אביב הביאו גם את מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי לחדד נהלים בקרב סגל הפיקוד תוך הקפדה יתרה לאפשר את חופש המחאה לצד גילוי אפס סובלנות להפרות סדר, חסימת צירים, תקיפת שוטרים או פגיעה בסמלי שלטון.

הסיפור שלא סופר: כך עצר לוין את נתניהו וגלנט בדקה ה-90
בדרך לנורמליזציה עם סעודיה? "ביידן נתן אור ירוק לעסקה"

גורמים במשטרה הודפים את הביקורת הגסה וטוענים כי הצגת חלקי סרטונים מתוך האירועים בשטח וכן התייחסות לשני מקרים חריגים תוך התעלמות מהחרפת האמצעים מצד המפגינים פוגעת בשלטון החוק ובשוטרים.

"מי שלא מתייחס להסלמה בהפגנות האחרונות, לאלימות מצד קומץ של צעירים ולשימוש באמצעים לרבות הבערת מדורות בכבישים, השלכת חפצים על שוטרים וכלה בניפוץ שמשת רכב של אזרחית חוטא לאמת וכנראה במכוון. המשטרה מכילה את ההפגנות אולם במקרים חמורים וברגע שהמפגינים מתעלמים מקיומם של השוטרים והוראותיהם, בזים להוראות החוק ודורסים את חופש המחאה תוך הפיכתה לפוגרום אין מנוס אלא להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות ולעיתים המחיר הוא לא קל".

המשטרה משתמשת בבואש נגד המפגינים בירושלים (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

אתמול קיים המפכ"ל ישיבת הערכת מצב לקראת שורת המחאות הצפויות לסוף השבוע בכל רחבי הארץ. רנ"צ שבתאי שב וחידד לסגל הפיקוד כי משטרת ישראל תמשיך לאפשר לכל אזרח לממש את זכותו למחות במידה והוא מממש זכות זו במסגרת החוק.

המפכ״ל הדגיש למפקדים את הכוננות לסוגיית הפח״ע את החשיבות של מהירות התגובה לאירועים וחזר על מדרגי ההפעלה של האמצעים לפיזור הפרות סדר.

המפכ״ל: ״משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת את מימוש זכות זו כל עוד היא מתקיימת במסגרת החוק. יחד עם זאת משטרת ישראל לא תאפשר הפרות סדר, פגיעה בסמלי שלטון ושוטרים, פגיעה בתשתיות וחסימת צירי תנועה. משטרת ישראל עושה הפרדה מוחלטת בין מפרי הסדר שעוברים על החוק לבין הציבור שמגיע ומממש את זכותו להפגין במסגרת החוק. משטרת ישראל א-פוליטית שפועלת למען הציבור כולו תוך שמירה על ערכים. משטרת ישראל ממשיכה כל העת לבחון ולבדוק את פעילותה ופעילות שוטריה ומפקידה תוך הפקת לקחים והכל במטרה לשפר את פעילות המשטרה ולייעל אותה למען הציבור״.

בסיכום הדברים המפכ״ל שיבח את כלל שוטרי משטרת ישראל לוחמי מג״ב והמתנדבים שנמצאים כבר למעלה מ-30 שבועות בשמירה על הסדר הציבורי ובטחון הציבור בשורה ארוכה של מחאות בכל קצוות הארץ.