הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

עם זאת, קיימים מספר דרכים בהם ניתן לנסות למנוע את הגירושין ולשקם את הקשר. המאמר שלפניכם, עשוי לסייע לכם בהתמודדות עם מצב בו הצד השני מעוניין בגירושין, ואילו אתם לא. 

האם ניתן להציל את הקשר ולהימנע מגירושין?
לפני הניסיון להשתמש בכלים משפטיים על מנת לעצור את הליך הגירושין, על בן הזוג שאינו מעוניין להתגרש לבחון האם ניתן להציל את הקשר. במקרים שונים, קיימת אפשרות לנסות להתגבר על הקשיים ולהימנע מגירושין. 

על בן הזוג שאינו מעוניין בגירושין לנהוג בסבלנות כלפי בן הזוג המבקש להתגרש, לכבד את רצונותיו ולהניע אותו לפעול על מנת לתקן את היחסים. התנגדות לגירושין בתוקף, עשויה לגרום לצד השני לא לשתף פעולה ולא לפעול על מנת להימנע מגירושין. 

ברגעים רגישים כאלה, שלא לומר נפיצים, חשוב לוודא שלא מערבים את הילדים ובוודאי שלא מייצרים מוטיבציה שלילית אצל הצד הפגוע להוביל לתופעת ניכור הורי מיותרת וכאובה.

במידה ונוצר רושם כי גם בן הזג המעוניין להתגרש מוכן לפעול על מנת לתקן את הקשר, ייתכן וישנו מקום לעריכת הסכם לשלום בית ולחילופין גירושין. 

מהו הסכם לשלום בית ולחילופין גירושין?
כלי משפטי הניתן לעשות בו שימוש במקרה בו אחד הצדדים אינו מעוניין להתגרש הינו הסכם שלום בית ולחילופין גירושין. מטרתו של ההסכם היא לשפר את היחסים בין בני הזוג, כאשר ברוב המקרים ההסכם יכלול תהליך של טיפול זוגי כגון גישור. הסכם זה קובע תקופה מסוימת המוגדרת מראש, בה יתקיים ניסיון לשלום בית, כאשר במידה וניסיון זה לא יצליח, יבוא במקומו הסכם גירושין. בנוסף, ההסכם כולל לרוב מעבר לתקופת הניסיון, תנאים ספציפיים בהם ייפסק הניסיון לשלום בית ייכנס לתוקף הסכם הגירושין.

הסכם זה ייערך כאשר נראה כי גם הצד שמעוניין בגירושין, מוכן לעשות מאמצים בכדי לשמור על שלום בית. 

בהסכם לשלום בית ולחילופין גירושין טמונים מספר יתרונות:

  1. הדדיות – כאשר בן הזוג שמעוניין להתגרש מסכים לעריכת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, הדבר מצביע על רצון הדדי לתקן את הקשר. זאת בשונה מהגשת תביעה לשלום בית, שעשויה ליצור התנגדות גדולה יותר מהצד שמבקש להתגרש. 
  2. הכתבת תנאים ברורים לשלום בית – עריכת ההסכם מחייבת את הצדדים להעלות את כל הבעיות העיקריות בזוגיות ולנסות לטפל בהן. כך לדוגמא, בני הזוג מסכימים על קבלת טיפול זוגי, להסדיר סוגיות שונות הקשורות בילדים, בעניינים כספיים ועוד. 
  3. יעילות במקרה של גירושין -  במקרה של עריכת ההסכם, הצדדים נמצאים במצב בו שניהם מעוניינים בשלום בית ומונעים מתוך רצון טוב לתקן את הקשר. לכן, גם הסכם הגירושין שנערך בשלב זה נערך בצורה בה שני הצדדים מנסים להגיע לפשרות. כך, במקרה ששלום הבית לא יצלח, תחסך התדיינות ארוכה בנוגע לגירושין. 

הגשת תביעה לשלום בית
כאשר נראה כי אין שיתוף פעולה מהצד המעוניין להתגרש, והוא מסרב בתוקף לנסות ולתקן את היחסים, בפני הצד שאינו מעוניין בגירושין קיימת אפשרות להגיש תביעה לבית הדין הרבני הדתי תביעה לשלום בית. 

בהשוואה להסכם לשלום בית ולחילופין גירושין, בו שני הצדדים נרתמים על מנת לנסות לתקן את היחסים, בתביעה זו הצד שמתנגד לגירושין יבקש מבית הדין הרבני לאכוף על הצד שמעוניין בגירושין תקופת ביניים בה ינסו בני הזוג לתקן את היחסים. במסגרת התביעה לשלום בית ניתן לצרף בקשות נוספות כגון אכיפת ייעוץ זוגי. 

עם זאת, כפי שצוין קודם, אכיפת תקופת ביניים על צד המעוניין להתגרש עשויה לגרום התנגדות גדולה יותר מצידו, שכן לא ניתן לכפות על אדם המשך זוגיות שאינו מעוניין בה. 

האם ניתן להתגרש ללא הסכמת הצד השני?
חשוב לדעת, כי במידה והבעל רצה להתגרש והאישה אינה מעוניינת בכך, הבעל רשאי להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני. במסגרת התביעה, יבקש לחייב את האישה בקבלת הגט לאחר שהוכח כי אכן קמה עילת גירושין. עילות הגירושין צריכות להיות מגובות בראיות. 

יש לציין, כי אם האישה מסרבת לקבל את הגט גם לאחר מתן פסק הדין, לא ניתן לכפות זאת עליה. למרות זאת, בסמכותו של בית הדין להטיל עליה סנקציות שונות כגון ביטול רישיון נהיגה, עיקול חשבון בנק, צו יציאה מהארץ, עיקול משכורות ועוד.  

לסיכום, במקרה בו אחד הצדדים מעוניין להתגרש והצד השני אינו מעוניין בכך, קיימים מספר דרכים בהם ניתן לנסות למנוע את הגירושין. עם זאת, כל מקרה לגופו ותלוי בנסיבות. לכן, מומלץ ורצוי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לטפל בעניין בצורה המיטבית עבורכם.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר