בית המשפט העליון ידון מחר (חמישי) בעתירה של התנועה לאיכות השלטון ומפלגת ישראל ביתנו נגד חוק הנבצרות. הדיון בעתירה יועבר בשידור חי באתר "מעריב". חוק הנבצרות קובע כי יהיה ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות רק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית להמשיך לכהן בתפקיד ראש הממשלה. החוק קובע כי ראש הממשלה יוכל להודיע על נבצרות זמנית לוועדת הכנסת, וזו תצטרך לאשר את ההודעה ברוב של שני שליש.

פיגוע ירי במעלה אדומים: חמישה נפצעו קשה-בינוני, המחבל חוסל
"דרכתי את האקדח וצעקתי לו לעצור": קצין מג"ב על רגעי הנטרול הדרמטי

בנוסף, הממשלה יכולה להחליט כי ראש הממשלה נבצר זמנית בתפקידו רק ברוב של שלושה רבעים מחברי הממשלה. על פי דברי ההסבר להצעת חוק הנבצרות, מכיוון שלאחר 100 ימים בהם ראש הממשלה נבצר מתפקידו כהונתו מפסיקה, כאשר הקביעה בנוגע לנבצרות ראש ממשלה "מתקבלת בניגוד לדעתו, כאשר הוא כשיר פיסית ונפשית לתפקידו, משמעותה הדחתו של מנהיג מכהן שנבחר על ידי נציגי העם ובעודו זוכה לאמון הכנסת".

החוק עבר על רקע הקריאות והעתירות כי היועמ"שית תכריז על נבצרותו של ראש הממשלה נתניהו. תיקון החוק נועד להבהיר כי ליועמ"שית אין סמכות להוציא ראש ממשלה לנבצרות. הנקודה שהופכת את ביטול חוק הנבצרות למשמעותי, היא כי החוק מעוגן בסעיף 16 לחוק יסוד הממשלה. עד כה בג"ץ לא ביטל חוקי יסוד מעולם. בתגובתה של היועמ"שית לעתירות, לראשונה בהיסטוריה, עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה הינה כי יש לבטל את חוק הנבצרות למרות שהדבר יהווה פעם ראשונה שבג"ץ יתערב בחוק יסוד כלשהו.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמדי/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ההערכות הן כי מכיוון שבג"ץ לא הרחיב את הרכב השופטים, חוק הנבצרות לא יידחה – או שלחילופין ההרכב יורחב בהמשך. עם זאת, ההערכות הן כי בג"ץ והיועצת המשפטית לממשלה מניחים בעתירה לביטול חוק יסוד את התשתית לדיון בעתירות לביטול חוק הסבירות המעוגן בחוק יסוד השפיטה, שם בית המשפט העליון יתכנס לראשונה בהיסטוריה בהרכב מלא בכדי לדון בביטול תיקון לחוק יסוד.