הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם מתן "שיקוי אהבה" לבת הזוג מהווה תקיפה הגורמת לחבלה? האם האישה ששתתה מהמשקה זכאית לפיצוי? והאם ביהמ"ש הוציא לבקשתה צו הרחקה לבעלה? הסוגיות הללו, של כישוף, קסמים ושיקויי פלא מאתגרים גם בשנת 2023 את בתי המשפט. לשיטת עוה"ד שהשתתפו בדיון בנושא בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", המשודרת בערוץ 14 בהנחיית מולי ארי, לא די שמדובר בעבירה של תקיפה, אלא שיתכן והאישה גם זכאית לפיצוי מהבעל, במידה ונגרם לה נזק. 

אבל נתחיל מההתחלה: לאחרונה קיבל ביהמ"ש באשדוד את עמדתה של אישה והוציא צו הגנה נגד בעלה. בבקשה להוצאת הצו טענה האישה כי הגבר הגניב "שיקוי" לכוס התה שלה, דבר שגם לה לכאבי בטן ולמיחושים במשך מספר ימים. לשיטתה, היא שתתה את אותו השיקוי מבלי לדעת על כך וכי מדובר למעשה בחלק ממסכת אלימות כלפיה מזה מספר שנים וכחלק מניסיונו של הבעל לשלוט בחייה. 

עו"ד אורי קינן, התייחס למקרה וקבע כי מדובר ב"עבירת תקיפה לכל דבר ועניין". לדבריו, "ניתן אפילו לייחס לגבר תקיפה הגורמת חבלה של ממש במידה והמשקה אכן גרם לה לכאבי בטן מתמשכים באירוע הזה".

בעוד עו"ד קינן מתייחס לדברים מנקודת המבט הפלילית, מסבירה עו"ד סיוון כהן, המתמחה בדיני משפחה, כיצד מתקבלת ההחלטה על הוצאת צו הגנה בבתי המשפט לענייני משפחה. "האישה הזו פנתה לבית המשפט למשפחה, בהתאם לחוק למניעת אלימות במשפחה. כדי להוציא צו הגנה צריך סכנה ממשית של איום גופני – ובמקרה הזה היא צריכה להוכיח שאותו שיקוי גרם לה לכאבי בטן ולפגיעה ומשכך ברור שיש בסיס להוצאת הצו".

"הדין הפלילי", מוסיף עו"ד קינן, "מחייב גם את בית המשפט לענייני משפחה. אדם יכול לפנות לביהמ"ש לקבל צו הגנה גם אם לא פנה למשטרה. פניה למשטרה יכולה לאפשר למשטרה לבצע פעולה אופרטיבית ואם היא לא עושה זאת, אז האדם יכול ללכת לביהמ"ש ולבקש להאריך את צו ההגנה".

ואכן, בנוגע למקרה שנידון בביהמ"ש באשדוד, לאחר בחינת העדויות והמסמכים, נקבע כי יוצא לאישה צו הגנה מבעלה. לפי ההחלטה, בעברו של הבעל אכן היו אירועי אלימות כלפי אשתו והוא אינו לוקח אחריות לגבי המשברים בנישואיו ומטיל את האחריות כולה על האישה. משכך, כך לפי החלטת ביהמ"ש, החליט להחדיר את "השיקוי" למשקה של אשתו ללא הסכמתה, שכלל בסך הכל עלי זעפרן. 

יחד עם זאת, אותם העלים גרמו לאישה לתגובה אלרגית ועל כן סבלה מכאבי בטן. 

ביהמ"ש הורה על הרחקת הבעל מהבית למשך שלושה חודשים וקבע כי יפנה לקבלת טיפול בשליטה בכעסים. 

"הגבר במקרה הזה", אומרת עו"ד ד"ר יפעת בן אבי בראון, "טען כי הוא רוצה שלום בית וניסה 'לסייע' לשיפור היחסים בין בני הזוג, אך בסופו של דבר הוא עשה דברים בניגוד לרצונה". 

"העניין הוא אחר", אומר עו"ד גל גורדיסקי. "זוג מתנהל בביתו בצורה כזו או אחרת ואז נכנסים לתמונה עורכי הדין ובתי המשפט והכל משתנה. הוא אומנם גרם לה בלי שהיא יודעת להכניס משהו לגוף שהיא לא רוצה. הוא הכין לה הפתעה וזה דבר שיכול לקרות, העניין הוא שנכנסים עוה"ד ואז מתחיל סיפור גדול יותר וצריך להסביר בדיעבד דברים שקרו".

ומה הסיפור הזה אומר לגבי כישופים? קסמים, חוזי עתידות וקוראות בקפה? לדברי עו"ד סיון כהן, כאנשים בוגרים ובגירים עלינו לקחת אחריות על מעשינו ובמידה ובחרנו לבקר את מכשף כזה או אחר, זה עניינו ובסופו של יום החלטה שאנחנו לוקחים עבור עצמנו. "מדובר", היא אומרת, "באנשים בוגרים שיכולים להחליט על עצמם ולקחת אחריות על הבחירות שלהם". 

"מותר להיות קוסם במסיבות יומולדת ומכשפה בהסכמה", מוסיף עו"ד קינן. "כשאת הולכת למישהי שפותחת בקלפים, אבנים, קפה, אם את מסכימה זה בסדר. אם יש אלמנטים של מרמה או הונאה זה כבר משהו אחר".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר