בג"ץ דחה אמש (ראשון) עתירה נוספת נגד הבקשה שנשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, תשב בהרכב שידון בביטול הסבירות בחוק יסוד השפיטה.

בעתירה של "התנועה לאיכות השפיטה בישראל" שנדחתה הערב, בדומה לעתירה של ארגון לביא, נטען כי יש לפסול את הנשיאה חיות לאור כך שהביעה את עמדתה בפומבי נגד ביטול עילת הסבירות. השופט עופר גרוסקופף כתב כי אמש "נדחתה על הסף העתירה הראשונה", שהוגשה על ידי ארגון לביא, "ואיננו מוצאים בעתירה שלפנינו טענות שלא נדונו והוכרעו בפסק הדין".

כזכור, שופטי בג"ץ דחו אמש על הסף את העתירה של ארגון לביא, וקבעו כי בטרם העתירה היה צריך לבקש מהנשיאה חיות לפסול את עצמה בדרך מסוימת ולא בדרך שבה הארגון פנה לנשיאה חיות. עוד טענו כי לארגון לביא אין זכות לדרוש את פסילת הנשיאה חיות כיוון שהארגון אינו "בעל דין" בעתירות וכי לא מדובר מאחד מהמקרים ה"חריגים ונדירים" בהם הותר למי שאינו בעל דין לבקש פסילה של שופט.

לפי עתירת ארגון לביא, בחודש ינואר האחרון, בכנס העמותה למשפט ציבורי, נשאה חיות נאום הכולל ביקורת נוקבת על ביטול עילת הסבירות. בין היתר, אמרה הנשיאה חיות בנאומה על הרפורמה המשפטית: "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

על ביטול עילת הסבירות, אמרה הנשיאה חיות: "אם אין מקום להחלטה ערכית של השופט בעניין סבירות ההחלטה השלטונית, השלב הבא – על פי אותו היגיון – הוא אולי כי אין לשופט כל יתרון מקצועי לקבוע גם מהו "ספק סביר" לצורך זיכוי של נאשם בפלילים".