הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

התופעה של גביית דמי חסות, בצפון, בדרום, ולמעשה בכל הארץ, הפכה למכת מדינה. נתונים שמתפרסמים מצביעים על היקף אדיר של התופעה, ועל היעדר היכולת או אכיפה מספקת מצדה של המשטרה כמו גם מצדם של רשויות החוק. 

על רקע התגברות התופעה, אושר לאחרונה תיקון חקיקה לחוק העונשין שקבע עבירה חדשה של גביית דמי חסות. "התבשרנו", אומר עו"ד אסף טל, העוסק בדין פלילי, למולי ארי בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול", המשודרת בערוץ 14, "שהיה תיקון בחקיקה והמחוקק הרים כפפה ויצר אווירה פרטיקולרית לגביית דמי חסות. בישראל לא חושבים עד הסוף, כי מי שמתלונן נותר בין הפטיש לסדן".

עו"ד אסף טל מתמקד למעשה בעצם העניין. המחוקק תיקן את החקיקה בעניינם של גובי דמי החסות, הפרוטקשן, ייצר עבירה ייחודית לסחיטה מסוג זה, וגם ענישה מחמירה בהתאם של שבע עד תשע שנות מאסר. הנסחטים, הקורבנות, נותרים ללא מענה. 

"היינו חושבים שחברות הביטוח יסייעו לקורבנות להתמודד", אומר עו"ד אסף טל, "אך חברות הביטוח מפצות על נזקים שנגרמים באקראי. נזק שנעשה בזדון, כמו הצתה במטרה לאיים עליך, לא יוביל פיצוי. מעבר לכך, אם לא תדווח לחברת הביטוח שדרשו ממך דמי חסות עוד עלולים להאשים אותך בשיתוף פעולה עם הסוחטים, לטענות שעשית יד אחת עם ארגוני הפשיעה. משם, הדרך להונאת ביטוח קצרה. לכן הקורבנות נמצאים במלכוד".

לדברי הסניגור אסף טל, חייבת לצאת קריאה למפקח על הביטוח ולמחוקק עצמו "שיכניסו בתיקון החרגות לגבי חברות הביטוח. צריך לקבוע שהן לא יכולות להתנער ברגע שהמתלונן מגיע למשטרה ומתלונן שקיבל דרישה לתשלום דמי חסות".

עו"ד צביקה גלזר, "לו המשטרה הייתה מגייסת משאבים מתאימים היא הייתה פותרת יותר ויותר מקרים של גביית דמי חסות" ומוסיף "במקרה של הסרטון של עמוס לוזון ראינו את המשטרה הצליחה למצוא במהירות את מפיץ הסרטון. אם היא מצליחה במקומות האלו, היא יכולה להצליח גם כאן"?

"יש הבדל גדול", טוען מנגד עו"ד טל. "בעבירות של פרוטקשן יש תחכום מאוד גדול, מסתירים את העקבות, יש כל כך הרבה אנשי קש, לעיתים ארגונים וחברות לגיטימיות שאפילו מוציאים חשבוניות. הם מגיעים לאתרי בנייה ובחסות של חברות שמירה דורשות דמי חסות".

עו"ד שי פרטוש, המתמחה בהליכים של התחדשות עירונית, מצביע גם הוא על הקושי שנופל בעיקר על כתפי הקורבנות. "היה לנו פרויקט התחדשות עירונית בפ"ת", הוא אומר, "ורגע לפני האכלוס, על רקע גביית דמי חסות, הגיע מישהו שזרע הרס בכל רחבי הבניין. האמבטיות נופצו, הקרמיקות נשברו, נזק של יותר מ-1.5 מיליון שקל ועיכוב עצום במסירת הדירה. זה עוגמת נפש לדייר להגיע לראות את הדירה הרוסה – עוד לפני שנכנס".

עו"ד ד"ר יפעת בן אבי בראון, התייחסה בדיון לסוגיית חדלות הפירעון. לדבריה, מי שהסתבכותו הכלכלית נובעת, בין היתר, מגביית פרוטקשן, לא יוכל להיעזר בכך על מנת לצאת מהמפולת הכלכלית. "אולם", היא אומרת, "זה יראה שיש נסיבות מקלות ליצירת הנסיבות וכי הנסיבות הן בתום לב". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר