בפסק דין חריג שניתן בשבוע שעבר בבית משפט השלום בבת ים, קבעה השופטת רונית אופיר כי דייר בקומת קרקע בבניין משותף בתל אביב שחש מאוים ממצלמות האבטחה שהציב שכנו, יפוצה בסכום של 40 אלף שקל. בנוסף נקבע כי השכן המצלם יסיר את המצלמות בתוך 14 יום.

התביעה הוגשה במסגרת סכסוך שכנים בין הצדדים, ביניהם מתנהלים מספר מאבקים משפטיים. מפסק הדין עולה כי הנתבע שוכר בבניין דירה בקומה הראשונה. הלה הציב בשולי דירתו כמה מצלמות, שלטענתו פונות לשטחים משותפים המובילים לדירתו של התובע, המתגורר בקומת הקרקע.

לטענת הנתבע, המצלמות הוצבו בהוראת המשטרה בשל חששו מפריצות. בית המשפט לא קיבל טיעון זה, אשר לא הוכח במסגרת המשפט. טיעון נוסף שהעלה הנתבע ונדחה, היה כי מאחר והמצלמות הוצבו בשטחו הפרטי, הוא רשאי לעשות כרצונו. אולם בית המשפט הדגיש כי כאשר קיימת פגיעה בפרטיות, אין רלוונטיות מהיכן בוצע הצילום.

בנוסף ייחס בית המשפט משקל גבוה לעדות מפי שכנה לשעבר בבניין, שציינה כי הנתבע הינו מתעד אובססיבי והבהירה כי חיי הדיירים הפכו לסיוט בשל כך. "הייתה אווירה אלימה ובריונית בבניין", העידה השכנה. "הוא נהג להזכיר לי שהוא רואה מה קורה, ואיזו חברה באה אליי, ועם איזה בחור יצאתי לדייט. ברחתי על נפשי מהבניין כתוצאה מההתנהלות".

עו''ד מיכאל כהן. ''פסק הדין מעביר מסר ברור וחד'' (צילום: מיכאל טופיול)
עו''ד מיכאל כהן. ''פסק הדין מעביר מסר ברור וחד'' (צילום: מיכאל טופיול)

בפסק הדין קבע בית המשפט, תוך התייחסות לפסיקות של בג"ץ, כי לכל אדם זכות למרחב שבתוכו הוא זכאי לפרטיות. פסק הדין גם מתח ביקורת יוצאת דופן על בעלי הדירה, אשר במקום למתן את השוכר שלו ולוודא כי הוא לא פוגע במרקם החיים בבניין, ליבה את המתח וגיבה את התנהלות השוכר.

לנוכח האמור, כתבה השופטת אופיר בפסק הדין כי השימוש במצלמות בנסיבות שנוצרו "אינו לגיטימי ועולה כדי פגיעה בפרטיות". בית המשפט קבע כי יש להסיר את כל המצלמות שפוגעות בפרטיות התובע, ופסק לחובת הנתבע סך של 40 אלף שקל כפיצוי בגין הפגיעה בפרטיות, השתתפות בשכר טרחת עו"ד והוצאות משפט.

עו"ד מיכאל כהן, אשר ייצג את התובע, מסר כי "מדובר בפסיקה חשובה מאין כמותה, בעידן בו רבים מרשים לעצמם להציב מצלמות בכל עבר מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות על צדדים שלישיים. פסק הדין מעביר מסר ברור וחד כי בית המשפט לא יסבול פגיעה בלתי מידתית בפרטיות".