היישובים הקטנים באזור המועצה האזורית רמת הנגב חשים את אווירת ההפקרות והיעדר המשילות כבר תקופה ארוכה. זאת, בעיקר בכל הקשור לרכושם, לציוד ההנדסי ולעסקים שלהם. מסמכים של מג"ב שהגיעו לידי "מעריב" חושפים נתונים קשים, שבמשטרה עד כה העדיפו להצניע, והם מצביעים על המצב הקשה באזור הדרום בכלל - ובאזור רמת הנגב בפרט - עם זינוק כולל של 158%.

שני פצועי ירי באזור התעשייה בב"ש, חשד לרקע פלילי
סחיטה, תקיפה ושיבוש הליכים: כתב אישום חמור נגד בנו של ראש מועצת ראמה

אי אפשר להתעלם עוד מזעקות הייאוש שעולות ממדרשת בן־גוריון, שדה בוקר, אשלים, באר מילכה, טללים, כמהין, ניצני סיני, ניצנה, רביבים, רתמים ומשאבי שדה. יישובים אלה מוקפים בשטחי מדבר ובשטחים ירוקים, לצד פזורות בדואיות, המטילות אימה וטרור, ובעיקר פוגעות ברכושם, וכל זאת כמעט ללא מענה.

השוואת הנתונים מינואר עד יולי השנה לתקופה המקבילה אשתקד, מצביעה על עלייה חדה בפשיעה. בתחום גניבות הרכב נרשמה עלייה בשיעור של 166% (שישה מקרים אשתקד לעומת 16 השנה). גם בתחום ההתפרצות לבתי עסק חלה עלייה דרמטית בשיעור של 155% (תשעה אשתקד מול 23 השנה). בנוגע לגניבות טרקטורים נרשמה עלייה משמעותית בכל אזור הדרום, ובעיקר ביישובי רמת הנגב. הבשורה הטובה היא שבמג"ב מסכמים נתונים חצי שנתיים עם ירידה של 42% בגניבות ציוד. בחצי השנה הראשונה של 2023 נרשמו ארבעה אירועים בלבד, לעומת שבעה בתקופה המקבילה אשתקד.

הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בתחום התוצרת החקלאית, והיא עומדת על 200% (השנה לא התקבלו דיווחים על אירועי גניבות, לעומת שני אירועים בשנה שעברה).

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מנהלת כל העת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה של עבירות הרכוש. באזור הדרום פועלים מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים, ואף לאחרונה הוקמה תחנת שגב שלום לחיזוק היבטי השירות לקהילה והאכיפה באזור. כחלק מהתעצמות זו אף הוקמו נקודות שיטור ביישובים.

"כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות. במקביל פועלת המשטרה בכל שעות היממה באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי.

"המאבק המשטרתי המתמשך בעבירות הרכוש הניב לאחרונה מעצרים רבים. לצד המשך האכיפה המשטרתית והעמקתה, יודגש כי כדי לטפל בתופעות שונות הגורמות לחלק מהפשיעה באזור ולמגרן לחלוטין - דרושים טיפול רב־מערכתי ושינוי שורשי עמוק, שהוא מעבר לאכיפה משטרתית".