הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

הנתונים מדהימים ומדאיגים בו זמנית: בכל שעה וחצי מאושפז בישראל אדם בכפייה. על פי הנתונים בתוך פחות מעשור נשלחים 30 אחוז יותר אנשים לאשפוז כפוי במוסדות פסיכיאטרים. בתי המשפט מוחקים כמחצית מבקשות האשפוז ומשחררים רבים מהם באופן מיידי. האם מדובר בכורח המציאות או שמא היד קלה על ההדק? עו"ד אורי קינן: "זה מעצר לכל דבר ועניין והנתונים מבהילים". 

על פי חוק, מי שיכול להורות על אשפוז כפוי הוא פסיכיאטר מחוזי של משרד הבריאות, ועדה פסיכיאטרית מחוזית או במקרים מסוימים מנהל בית חולים. האשפוז הכפוי הראשוני נקבע לתקופה של עד שבעה ימים, כאשר מי שנכפה עליו להתאשפז יכול לערער ולבקש סיוע משפטי, באופן פרטי או בסיוע משרד המשפטים.

בתי המשפט ביטלו או קיצרו החלטות אשפוז כפוי של הוועדות הפסיכיאטריות המחוזיות ביותר ממחצית מהמקרים. כך עולה מנתוני דוח חדש של משרד המשפטים עו"ד אורי קינן, עו"ד חיים פרנק, עו"ד דורון אריאל, עו"ד סיון כהן, ועו"ד צביקה גלזר בדיון סוער על הנושא בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" המשודרת בערוץ 14 בהנחיית מולי ארי העורך הראשי של אתר המשפט אוביטר. 

"זה מעצר לכל דבר ועניין", אומר עו"ד קינן, "זה לקחת אדם ולהעביר אותו מהחופש שלו למעצר. אומנם המעצר הזה הוא בביה"ח אבל הוא תלוי ברופאים, באחים ואחיות ולא יכול לעזוב. הוא חייב לתת דין וחשבון על מעשיו. אם הייתי אומר לכם שיש 30 אחוז עליה במעצרים, זה היה נשמע לכם מטורף".

למרות הדברים הנחרצים הללו מפיו של עו"ד קינן, לדברי עו"ד סיוון כהן העוסקת בדיני משפחה, היד דווקא אינה קלה על ההדק, וקרוב משפחה מודאג המנסה לאשפז בכפייה אדם יקר לו פן יפגע בעצמו, מתקשה מאוד לעשות זאת. "קשה מאוד לאשפז בישראל אנשים בכפייה", היא אומרת. "נחשפתי לזה בתיק שייצגתי. הייתה לי לקוחה שאיימה להתאבד והמשפחה ניסתה לאשפז אותה, אך סורבה. מדובר במישהי שהייתה מוכרת למערכת, עם עבר פסיכיאטרי, שנמצאת בטיפול תרופתי, ועדיין, לא הסכימו לאשפז אותה".

"זה לא הוגן לשפוט את אנשי המקצוע", מוסיף עו"ד דורון אריאל יו"ר פירמת עורכי הדין דורון אריאל ושות'. "אנשי המקצוע מנסים לנתח מה מניע את האדם, ומה הנזקים שהאדם עלול לגרום לעצמו ולסביבתו. חשוב לזכור מה יכולה להיות התוצאה. מה תגיד לאמא, למשפחה, לילדים אם בסופו של יום אותו אחד יפגע בעצמו או במישהו אחר? אף שזה מעצר זהו מעצר הגנתי שנועד להגן עליו. היום, בתפיסה החברתית שלנו, אנחנו אומרים שחיי אדם קודמים לכל".

עו"ד קינן אינו מסכים עם העמדות של עוה"ד דורון אריאל ועורכת הדין סיון כהן. לדבריו, הרשויות ממהרות לדרוש אשפוז כפוי לאנשים ו"העובדה שביהמ"ש מתערב ב-50 אחוז מההחלטות זה הנתון הבעייתי כאן. אם האשפוזים לא היו תוצאה של יד קלה על ההדק, ביהמ"ש לא היה מתערב ביותר ממחצית".

"מי שלא נושא באחריות קל לו לקחת את ההחלטה ולשחרר", משיב עו"ד אריאל. "בית המשפט הוא לא זה שפוגש את המשפחה, האנשים הקרובים ולא בהכרח נמצא בנבכי הדברים. בסופו של דבר הוא גם לא זה שמשלם את המחיר אם קורה משהו. עובד סוציאלי שיקרה משהו במשמרת שלו ישלם על כך ביוקר".

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר