הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

לפני כחודש נפגש מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, עם פרופסור אמריקני המומחה לכלי בינה מלאכותית עבור שופטים, ודן עימו במערכות שניתן להטמיע לראשונה במערכת המשפט.

השופט שפיצר אישר את קיומה של הפגישה ואמר כי אכן קיים רצון להטמיע מערכות בינה מלאכותית במערכת המשפט, אשר בין השאר ישמשו גם את השופטים ויתרמו ליעילות ולקיצור של ההליך המשפטי.

האם ישנה באמת אפשרות שמחשבים, תוכנות של בינה מלאכותית (AI) יחליפו שופטים? יהוו נדבך מרכזי במערכת המשפט? עוה"ד שדנו בנושא בתוכנית "מחוץ לפרוטוקול" היו תמימי דעים כי לכלי הזה של בינה מלאכותית ניתן למצוא מקום במערכת, אך מקומם של השופטים במקומם מונח. עד כמה? על כך הדעות חלוקות. 

לדברי עו"ד רועי עזרא למערכת של בינה מלאכותית, חכמה ככל שתהיה, אין האפשרות לספק את הפרשנות המשפטית הנדרשת. "לא ניתן כיום לתקן את כל הפרשנות ותחיל אותו על הכל. במבחן המעשה זה לא יעבוד". 

"יש בשפיטה", מוסיף עו"ד אורי קינן, "משהו נוסף, אקסטרה, אולי נקרא לזה 'מוג'ו', אותות האמת שניכרים מעדותו של אדם, וזה לא בטוח שהתוכנה יכולה לקחת בחשבון. למרות שהטעיות רבות נגזרו מהתייחסות לא נכונה לאותם אותות". 

"בינה מלאכותית בביהמ"ש", מוסיף עו"ד אלי סרור, "זה יפה אבל לא יצליח. יש כמה שלבים במשפט, שלב השאלה המשפטית נטו – בינתן העובדות האלה – מהו הדין. זו שאלה שיכולה להישאר באינטליגנציה מלאכותית. אבל בפלילים, בשלב הטיעונים לעונש – שאתה מספר על נסיבות האדם, נסיבות המקרה, על טווח הענישה – ה-AI לא יכול להתייחס לזה. אי אפשר להציג לו תפריט ושהוא יבחר".

"בינה מלאכותית", לדברי עו"ד תומר סופר, "זה מאוד יפה, אני מאוד אוהב את זה ולשחק בזה במחשב, אבל כשמגיעים להחלטות הרי גורל, יש גם הרגשת בטן, נראה אשם או זכאי, ועדיין אין מכונה שתחליף את כל זה".

אף שהמערכת, כך לעמדתם של כלל עורכי הדין, אינה יכולה להחליף את השופטים, הרי שיתכן והיא תוכל לייעל את עבודת השפיטה. "מערכת כזו כן יכולה לייעל", מסבירה עו"ד רוני אלפסי. "לא בקבלת ההחלטה שצריך להחליט לגורם אנושי שיבחן את הדברים – אבל בתכנון , בשלבים בדרך, הבינה יכולה לתכלל את הסיכונים והסיכויים. העולם שלנו הוא סיכוי מול סיכון וברגע שיש דאטה רחב – אז בהחלט הכלי הזה יכול לסייע". 

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר