הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נכנס לתוקף ב-15 בספטמבר 2019. המטרה העיקרית של החוק החדש היא לקדם את השיקום הכלכלי של החייב, ולא רק את החזר החובות לנושים. החוק החדש כלל מספר שינויים מהותיים ביחס לחוק פשיטת הרגל הקודם. בין השאר, החוק החדש קצר את משך הליך חדלות הפירעון לשלוש שנים, והוא הקל על החייב לקבל פטור מהחובות הנותרים. למי מתאים הליך של חדלות פירעון בצורתו החדשה? האם הוא כדאי ומה עליכם לעשות על מנת לפנות להליך זה? 

"חדלות פירעון היא מצב שבו אדם אינו מסוגל לעמוד בהחזרת חובותיו. החוק הישראלי קובע שני סוגי הליכים של חדלות פירעון: חדלות פירעון ושיקום כלכלי ופשיטת רגל." מסביר עורך הדין עידן שי מומחה לחדלות פרעון ושיקום כלכלי למולי ארי העורך הראשי של אתר חדשות המשפט אוביטר, בתוכנית מחוץ לפרוטוקול.

לאחר שאושר נכנס בשנת 2019 לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנועד להחליף את חוק פשיטת הרגל. החוק החדש נועד לקדם את השיקום הכלכלי של החייב, ולא רק את החזר החובות לנושים.

על פי החוק החדש, אדם יכול להגיש בקשה לחדלות פירעון אם הוא עומד באחד מהתנאים הבאים: במידה והוא חייב למעלה מ-150 אלף שקל, במידה והחייב אינו מסוגל לשלם את חובותיו במועדם ובמקרה שהוא לא מסוגל לעמוד בהוצאותיו הבסיסיות.

לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט ממנה נאמן שינהל את נכסי החייב ויבצע בדיקה כלכלית. אם בית המשפט מקבל את הבקשה, הוא מורה על פתיחת הליך חדלות פירעון.

"במהלך הליך חדלות פירעון, החייב מתחייב לשלם לנושים חלק מהחובות. החוק החדש קובע כי החייב ישלם לפחות 50% מהחובות שאינם מוגנים, כגון חובות לבנקים, ספקים ורשויות המס." מסביר עו"ד עידן שי ומוסיף "אם החייב עומד בתנאי החוק, בית המשפט יורה על סיום הליך חדלות הפירעון והחייב יקבל פטור מהחובות הנותרים".

החוק החדש כלל מספר שינויים מהותיים ביחס לחוק פשיטת הרגל הקודם. בין השאר, החוק החדש קצר את משך הליך חדלות הפירעון לשלוש שנים, והוא הקל על החייב לקבל פטור מהחובות הנותרים.

קצוות פתוחים
עם זאת, החוק החדש נתקל גם בביקורת מצד מספר גורמים. אחד הטענות המרכזיות היא שהחוק מקשה על הנושים לקבל את כספם. טענה נוספת היא שהחוק אינו נותן מענה מספק לאנשים שחדלו לפרוע את חובותיהם עקב נסיבות מיוחדות, כגון תאונות דרכים או תאונות עבודה.

ב-2023, הממשלה הודיעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הוועדה אמורה לבחון את החוק ולהציע שינויים בהתאם לצורך.

האם חוק חדלות פירעון החדש משרת את המטרות שלו?
"השאלה הזו עדיין לא זכתה למענה חד משמעי. החוק החדש טרם עמד במבחן הזמן, ויש להמתין לראות כיצד הוא יפעל בפועל" אומר עו"ד עידן שי ומחדד "עם זאת, ברור שהחוק החדש שם דגש על השיקום הכלכלי של החייב, ולא רק על החזר החובות לנושים. זהו שינוי חיובי, שיכול לסייע לאנשים שחדלו לפרוע את חובותיהם לצאת לדרך חדשה".

מה מגיע לכם?
"בהתאם לחוק, החייב זכאי לקבל סיוע משפטי חינם אם הוא עומד בקריטריונים מסוימים, למשל במקרים בהם הכנסתו נמוכה מ-1,500 שקלים. הוא גם זכאי להגנה מסוימת מפני נושים, כגון הגבלה על גביית חובות ומכירת נכסים. לאחר שחייב מקבל פטור מהחובות שלו, הוא מתחיל בדרך חדשה. הוא יכול להתחיל לעבוד, לשכור דירה ולבנות את חייו מחדש. יחד עם זאת, חייב שקיבל פטור מהחובות שלו לא יכול לקבל הלוואה או אשראי במשך תקופה מסוימת" מסכם עו"ד עידן שי המתמחה בחדלות פירעון.

עקבו אחר התוכנית מחוץ לפרוטוקול
פייסבוק | אינסטגרם | טיקטוק | יוטיוב | טוויטר | חדשות משפט לוואטסאפ

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר