אחרי שהפנימו כי אזור הדרום כבר לא בטוח, ותחושת היעדר משילות הפכה מזמן מסיסמה למציאות עגומה, נערכים במשרד לביטחון לאומי ובמשטרה לקראת חיזוק המשילות באזור הדרום, ו"מעריב" חושף בפניכם את התוכנית שיוצאת לדרך אחרי אישור התקציבים המיועדים.

יחזור למשטרה אחרי שבע שנים? הקצין שמיועד לעשות סדר בתחום האבטחה
לפיד הכריז על "חרם פוליטי" על עוצמה יהודית - וכך השיב בן גביר

במסגרת התוכנית יצטרפו למערך המשטרה באזור הדרום 600 שוטרים חדשים, והם מיועדים לחיזוק היס"מ, יחידת יואב והקמת מפלגי פרוטקשן ופוליגמיה. 

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטקס חילופי מפקדים בדרום (צילום :דוברות המשטרה)

בשיחה סגורה שקיים השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, שנכנס לשליש האחרון של הקדנציה שלו ומפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן, שעל כתפיו מוטלת האחריות הכבדה להשיב את המשילות לדרום, הבהיר השר בן גביר "הכסף הגיע ועכשיו חובת ההוכחה עליי ועל המשטרה". 

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בלשכתו של השר לביטחון לאומי ועסקה בפשיעה הגואה בנגב הוצגה התוכנית המקיפה שגיבש בן גביר בתיאום מלא עם המפכ"ל הקצונה הבכירה לתגבור משמעותי של כוחות המשטרה בדרום בכלל ובבאר שבע בפרט במטרה להשיב את האמון של הציבור ובעיקר את תחושת הביטחון. 

מהתוכנית שכבר המשטרה החלה ביישומה עולה כי מחוז דרום יעובה בלמעלה מ – 600 שוטרים ולוחמים חדשים שינותבו ליחידות מבצעיות ייחודיות בנוסף על שיפור של האמצעים הטכנולוגיים והטקטיים ברחבי המחוז. 

מהלכים אלו מוגדרים על ידי מפכ"ל המשטרה ומפקד מחוז דרום כ "שוברי שיוויון" ובכללם "חיזוק משמעותי במחוז דרום בדגש על יחידת יואב, היס"מ, שיטור רגלי, פלוגות מג"ב מילואים וסדיר, קידום פרויקט 'מרחב בטוח נגב' ופריסה טכנולוגית תואמת פוליגונים" אומרים למעריב גורמים המעורים בפרטי התוכנית.

אחד הסעיפים המרכזיים בתוכנית מתמקד בהגברת הנוכחות במטרופולין באר שבע באמצעות הקמת "מרחב בטוח נגב", שעיקרה פריסת מצלמות ברחבי העיר וחיבורן למשל"ט דרום, שימוש בטכנולוגיה חכמה, תוספות כוח אדם לתחנות ולשכונות, כולל שיטור רגלי והקמת פלוגת סיירות מג"ב דרום נוספת. 

התוכנית שיצאה לדרך מתייחסת גם להגברת הביטחון האישי בצירי התנועה ברחבי הדרום באמצעות חיזוק יחידת יואב (זרוע אופנועים ורחפנים), פריסת מצלמות בצירי תנועה וחיבורן למשל"ט המשטרתי ותוספת כוח אדם למפענחים במסגרת "שומרי דרך". 

עוד בתוכנית המבצעית , תחת ההגדרה "חיזוק המשילות" מתוכננת  הקמת חטיבת דרום ,המתבססת על  הקמה של ארבעה פלוגות מילואים, בנוסף לפלוגה אחת שתשרת תחת צה"ל, הרחבת יחידת המסתערבים של מחוז דרום, חיזוק זרוע תשתיות יחידת יואב הייעודית למחוז דרום והקמת מפלג סד"ח פשיעה לאומנית.

למעריב נודע כי בחצי השנה האחרונה יחידת יואב עסקה בחלק גדול מהזמן בתגבור אבטחה שוטפת בירושלים במקום לדאוג לביטחון תושבי הדרום. השר בן גביר ביקש מהפיקוד הבכיר של המשטרה להקפיד כי יחידת יואב תישאר בנגב ותבצע את הפעולות שלשמן הוקמה ולא תסופח למשימות תגבור גם לא בירושלים למעט במקרים חריגים בלבד.

במשרד לביטחון לאומי ובמשטרה רואים חשיבות לטיפול בתופעה החמורה של ריבוי מקרי פוליגמיה בפזורה הבלתי חוקית בדרום ומהנתונים שהוצגו בפגישה ההערכה היא כי כ – 18.5 אחוזים מכלל המשפחות הבדואיות הינן משפחות פוליגמיות . כדי לבער תופעה זאת יוקצו 14 חוקרים  במשטרה לנהל חקירות בגין מקרים אלו ובנוסף התחייב השר בן גביר, לדרוש מהפרקליטות הקצאת חוקרים שילוו חקירות אלו במטרה למצותן ולהביא לכתבי אישום תוך מיצוי הדין עם המעורבים.

ברור הוא שתכנונים ופגישות לא יובילו לפתרון המצוקה האיומה בנגב ומשכך התוכנית מתייחסת גם לגיבוש מתווה תיאום האכיפה בנגב כאשר במסגרת זאת תתקיים חקיקה משלימה וייעודית בנוגע לנושאים איתם מתמודדים השוטרים וכוחות אכיפת החוק בדרום ובאזור באר שבע, יתקיים קמפיין גיוס ייעודי למשטרת הנגב על מנת לעבות משמעותית את המרחבים והיחידות בנגב וחיזוק מערך לטיפול בעבירות סייבר והונאה.

הגורמים המעורים בפרטים מסבירים את הרעיון מאחורי בניין הכוח של משטרת מחוז דרום ולפיו. "המוטו הוא התבססות על כוחות התחנות והמרחבים שאמורים לגדול משמעותית ובנוסף יחידות ומפלגים מיוחדים, בראשן המשמר הלאומי שמקים השר בן גביר ושהוועדה המיוחדת במשרד לביטחון לאומי אמורה להציג את המתווה שלה למשמר בשבועות הקרובים ובנוסף גם מפלגי פרוטקשן מיוחדים שיוקמו למאבק בתופעת הפרוטקשן,  הקמת יס"מ מחוזי של 100 לוחמים, חיזוק משמעותי של יחידת יואב ותוספת של 60 תקנים ליחידה שמתווספים ל40 תקנים קיימים שאינם מאוישים ואשר במשטרה מקווים לאייש בקרוב לאחר העלאה בשכרם של השוטרים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אנחנו מובילים תוכנית מקיפה לחיזוק משמעותי של המשטרה באמצעות תקציב שיא ותוספת של תשעה מיליארד ₪ למשרד, תוספת תקנים והעלאת שכר, אך כמו שהבטחנו לאורך מערכת הבחירות וקודם לכך, אנחנו מתמקדים בחיזוק הביטחון האישי והמשילות בדרום שסבל לאורך עשורים מהזנחה והתעלמות של ממשלות ישראל לדורותיהן. משילות לא חוזרת ביום אחד, צריך הרבה נשימה עמוקה  אבל הפעילות הרבה שאנחנו מובילים במשרד מתמקדת בנושא הכל קריטי לכל אזרח בנגב בפרט ובמדינת ישראל כולה".