דרמה בנמל התעופה בלרנקה: איש העסקים והיהלומן הישראלי בני שטיינמץ נעצר ביום חמישי האחרון עם הגעתו לשדה התעופה בדרום-מזרח קפריסין בעקבות צו מעצר אירופי שהוצא על-ידי שלטונות רומניה, זאת בשל עונש מאסר לחמש שנים התלוי ועומד נגדו מאז דצמבר 2020 בפרשיית הונאת קרקעות הנחשבת לפרשת השחיתות מהגדולות ברומניה.

מי אתה בני שטיינמץ? הכירו את איש העסקים החשוד במתן שוחד

מטעמו של שטיינמץ נמסר כי "ועדת הערעורים של אתונה ביוון דחתה במרץ 2022 את בקשת השלטונות הרומניים להסגרתו של בני שטיינמץ, לנוכח הפגיעה בזכותו להליך הוגן ברומניה, כמו גם הסיכון האמיתי של היותו נתון ליחס מפלה, בלתי אנושי ומשפיל אם יוסגר. בכך בוטל ה-EAW (צו מעצר אירופי) בבירור על-ידי השופט היווני. בנוסף, גם באיטליה החליטו הרשויות האיטלקיות כי אין להוציא לפועל את ה-EAW באיטליה, מאותן סיבות".

עוד הוסיפו כי "האינטרפול ביטל את ההודעה האדומה שלו, ובכך ביטל את צו המעצר הבינלאומי שהוציאו הרומנים נגד מר שטיינמץ, לאחר שזיהה שורה של הפרות זכויות אדם, כמו גם הפרה של זכותו הבסיסית להליך הוגן ברומניה. בדוח הרלוונטי שהוציא האינטרפול, מצוין בבירור כי התביעה של מר שטיינמץ הייתה ממניעים פוליטיים".

עוד ציינו כי "שטיינמץ מברך על ההזדמנות לזכות במדינה אירופית נוספת, בהליך נגד רומניה, מדינה הידועה לשמצה בחוסר הכבוד שלה לזכויות אדם. שטיינמץ בטוח שהצדק ינצח גם בקפריסין, ויאשר שהיסודות החזקים של המערכת המוסרית והמשפטית של האיחוד האירופי ינצחו נגד פרקטיות לא דמוקרטיות כמו אלה של השלטונות הרומניים".

ב-11 בדצמבר 2015 דווח ששטיינמץ ביחד עם טל זילברשטיין, שמעון שבס, יורש העצר הרומני הנסיך פול ועוד, נחשדים על ידי "הרשות הרומנית למלחמה בשחיתות" בניסיון להשתלט על קרקעות מדינה וזאת באמצעות הונאה ושוחד ובכך שגרמו לנזק של 136 מיליון אירו לרומניה. ביוני 2019 זוכו שטיינמץ, זילברשטיין ושני ישראלים נוספים שנחקרו, מאישומי ההונאה בתחום הקרקעות ברומניה.

ב-17 בדצמבר 2020 הפך בית המשפט העליון של רומניה את ההחלטה וגזר על שטיינמץ וזילברשטיין חמש שנות מאסר בגין מתן שוחד בעסקת קרקעות.