לפני מספר ימים קיבלה הממשלה החלטה על הקמת ועדת בדיקה בנושא השימוש המשטרתי בתכנת "פגסוס". בעקבות ההחלטה על הקמת ועדת הבדיקה לפעילות הרוגלות פנינו לעורך הדין אורי קינן למורה נבוכים על פועלה.

חיות פסלה את דרישתו של רוטמן; מקורבים לחה"כ: "מגביר את חוסר האמון"
ברגע האחרון: זה השינוי בסמכויות הוועדה לחקירת פרשת פגסוס

בפתח דבריו אמר: "ראשית הפרשה בהכחשה של מי שהיה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ בדימוס רוני אלשיך אשר אמר כי: "החוק מתיר למשטרת ישראל, כמובן בצו בית משפט, לעשות האזנת סתר למי שחשוד בפשע - לא צריך להתבייש בזה. אנחנו צריכים לטפל בדברים הכי מכוערים בחברה הישראלית כדי שאנשים יוכלו לישון טוב בלילה. אם מישהו חורג בזדון מצו, עושה משהו ללא היתר, הוא צריך לתת את הדין. זו לא שאלה. אילו הדברים היו נכונים - זו הייתה רעידת אדמה אמיתית. לא יעלה על הדעת שמשטרה עושה מה שמתחשק לה, בלי בית משפט ובלי להיות צמודה למחוקק".

עדיין לא נרשמתם? קבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>


"רק למען ההבהרה יאמר כי בית משפט בישראל מעולם לא נתן צו "האזנת" סתר לשימוש בתכנת פגאסוס", ציין קינן. "הסיבה הפשוטה היא כי בית משפט לא יכול לתת צו שכזה על פי דין. האזנת סתר כמשמעה בחוק היא האזנה ולא "שאיבת" כל חומרי מכשיר הסלולר של נשוא הצו. כלומר, ניתן להבין כי אכן עסקינן ברעידת אדמה של ממש". 

עוד הוסיף ואמר: "היועצת המשפטית לממשלה טענה בחוות דעתה שהוגשה לשר המשפטים יריב לוין כי היא מתנגדת לבדיקת תיקים "תלויים ועומדים" וזאת בשל טענה כי "הענקת סמכות לוועדה לקיים בדיקה ביחס להליכים אלו חותרת תחת עקרונות יסוד של עצמאות מערכת אכיפת החוק". במילים אחרות, סבורה היועצת כי אין לבדוק תיקי חקירה בתיקים המתנהלים כיום בבתי המשפט, זאת כאשר הדגש הוא על תיקי נתניהו".

עם כל הכבוד ליועצת המשפטית לממשלה, יש טעם רב לפגם בחוות דעתה זו", הבהיר קינן. "הרי אם בוצעו פעולות האסורות על פי דין בתיקי חקירה שטרם הגיעו למיצוי בהכרעת דין, דווקא בתיקים אלו יש מקום בהכרח לבחון את הפעולות וזאת על מנת לאפשר לנאשמים את מירב הכלים להתמודד מול האשמות פליליות ולטעון את הטענות הרלבנטיות".

"האם בעצם היועצת מעדיפה מצב בו נאשמים לא ידעו אם בוצעו בעניינם פעולות לא חוקיות? דווקא עמדתה היא המנוגדת לשלטון החוק במדינתנו והיא אף עומדת בניגוד גמור לחובה הברורה", הדגיש. "ראשית, לשמור על החוק באופן מוחלט (מצד הפרקליטות וגופי החקירה) ושנית, לאפשר לנאשמים בפלילים ולבתי המשפט לקבל לידיהם תוצאות בדיקה ביחס לפעולות חקירה שבוצעו על מנת לבחון את טיבם". 

"על רקע האמור, לא ברור מדוע סבורה היועצת כי לוועדה אין סמכות לבחון תיקים תלויים ועומדים ובפועל הוועדה קיבלה סמכות לבדוק בפועל", אמר קינן בסיום דבריו. "לעניין שמירה על בטחון המדינה, הוועדה מוסמכת לחסות ולשמור בסודיות מלאה על תוכנן של עדויות וראיות אשר יתקבלו במסגרת תהליך הבחינה. ואני סמוך שתפעל ללא משוא פנים בהגעה לחקר האמת".