האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לפרטיות באונ' ת"א עתרו היום (שלישי) לבג"ץ בבקשה להורות למדינה להפסיק את השימוש של המשטרה והשב"כ ברוגלות מכוח חוק האזנות סתר. לטענת העותרים, רוגלות פוגעות בזכויות אדם, לרבות בזכות לפרטיות, לחירות ולהליך הוגן. שימוש באמצעי כה פוגעני אינו אפשרי מכוח חוק האזנות סתר הקיים. יחד עם העתירה הוגשה בקשה לצו ביניים להמשיך את הקפאת השימוש ברוגלות עד להכרעה בעתירה.

ועדת פגסוס: מומחה טוען - "עמדת היועמ"שית מנוגדת לשלטון החוק"
בשווי עשרות מיליוני אירו: נחשפה תשתית הונאת משקיעים בינלאומית

"מכשיר הטלפון האישי, ומחשבים אישיים בכלל, הם לא רק פתח לעולמנו. עבור רבים, זהו עולמנו ממש: הפעילות שלנו, ההעדפות שלנו, המחשבות שלנו. באמצעות רוגלה, טכנולוגיה חדשה שמותקנת באופן סמוי במכשיר, ניתן לחשוף מידע שאגור במכשיר, הרבה מעבר לתקשורת עם אחרים: ניתן לחשוף אותנו, עד לנבכי אישיותנו הפנימיים ביותר", נכתב בעתירה. 

רוגלה היא תוכנת ריגול המותקנת באופן סמוי במערכת מחשוב ומאפשרת למפעיל הרוגלה גישה למערכת ולנתונים השמורים בה, כמו גם גישה באופן צופה פני-עתיד. שימוש ברוגלה מאפשר הן קליטה בזמן אמת של שיחות קוליות ושיחות בכתב, כמו התכתבויות, לרבות באמצעות הפעלת המיקרופון, הרשמקול והמצלמה שבמכשיר, והן חיפוש בכל החומר האגור במכשיר באותו רגע. שימוש ברוגלה עשוי לאפשר גישה ליישומונים שמותקנים במכשיר, ולתת גישה למידע נוסף כמו חשבונות בנק, תיק רפואי, אתרי היכרויות, יישומונים של תחבורה וצרכנות ועוד, וכן לשלוט במכשיר בזמן אמת, לרבות הוספת או מחיקת תכנים מהמכשיר.

לטענת האגודה והקליניקה לפרטיות, היקף הפלישה לפרטיות במסגרת השימוש ברוגלות חורג בכל היבט מהאזנת סתר רגילה, ולכן, החקיקה המסמיכה ביצוע האזנת סתר אינה מתאימה לשימוש ברוגלה. בעתירה מצוין כי דוח מררי בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה שפורסם בשנת 2022 מצביע, בין השאר, על כשלים רבים בהטמעת הטכנולוגיה, ובפיקוח עליה. 

למרות שצוות מררי סבר שיש צורך לבצע בהקדם תיקון חקיקה מקיף לחוק האזנת סתר, הוא נמנע מלחייב חקיקה כזו ואף בכנסת לא הוגשה כל הצעת חוק שעוסקת בנושא. במקום זאת הוצע על ידי הצוות להמשיך ולעשות שימוש ברוגלות על בסיס סמכות עזר בחוק האזנת הסתר, שמתירה "כניסה למקום" לצורך התקנת מכשיר האזנה. סמכות זו נוספה לחוק לפני כמעט 30 שנה, בעידן שבו ההאזנה התבצעה על ידי השתלת מיקרופון. הצוות הציע לפרש את המונח "כניסה למקום" כמתיר החדרת רוגלה. היועצת המשפטית לממשלה אימצה את חוות הדעת, ובעתירה נטען כי יש לפסול עמדה משפטית זו. 

עוד החליט צוות מררי, על דעת היועצת המשפטית לממשלה, שניתן יהיה להפוך את ההסדר הקיים למידתי באמצעות נהלים פנימיים, לרבות ניוון חלק מהיכולות הטכנולוגיות. בעתירה נטען כי נהלים פנימיים אינם מענה להיעדר הסמכה מפורשת לפגיעה בזכויות אדם. 

עוה"ד גיל גן מור, מנהל היחידה לזכויות אזרחיות וחברתיות באגודה לזכויות האזרח ועוה"ד נועה דיאמונד, מנחת הקליניקה לפרטיות: "בכל העולם מצטברות הראיות לנזקים של מערכות המעקב בכלל, ושל הרוגלות בפרט. הדיון האם יש לאפשר לגורמי האכיפה לעשות שימוש ברוגלות הוא דיון ערכי, אידיאולוגי, פוליטי ומקצועי-טכנולוגי והוא צריך להתקיים בבית הנבחרים, לאחר דיון ציבורי ממושך ופומבי. אין מקום להתיר את הכנסת האמצעים הללו במחשכים, על בסיס פרשנות מרחיבה לחוקים ישנים".