עו"ד אילן בומבך, המייצג את הממשלה בדיון בבג"ץ עילת הסבירות, עורר סערה ומחלוקת גדולה בין התומכים למתנגדים לאחר דבריו באולם בית המשפט בעקבות דבריו על מגילת העצמאות. 

"אתם בניגוד עניינים": עימות חריף בין חיות לרוטמן בדיון בבג"ץ
ביזאר בבג"ץ: גוטליב התפרצה לדיון - וכך חיות עקצה אותה בתגובה

בהמשך הבהיר ומסר כי "לגבי הכרזת העצמאות ראיתי שעשו עליי סיבוב על מה שאמרתי כל מיני גורמים באופוזיציה, דבריי המאד ברורים שממשלת ישראל ואני הקטון תומכים ורוצים שהכרזת העצמאות תמשיך להיות המסמך המכונן. כל מה שאמרתי זה לא חלילה לפגוע באנשים שחתמו על ההכרזה כגל מה שאמרתי שבית המשפט הזה לא נתן תוקף על חוקתי להכרזת העצמאות. לממשלת ישראל אין לה כוונה לשנות את הכרזת העצמאות או לבטל אותה כמלוא הנימה".

העיתונאי בן כספית טען כי "זה הולך ומתברר, הולך ומתבהר, הולך ומתייצב מולנו: המאבק הוא בין שוחרי מגילת העצמאות, לבין שולליה. ככה פשוט. 'לא יעלה על הדעת', אומר הגאון בומבך, 'ש-37 אנשים שחתמו בחופזה'. אפשר להסתפק בתובנה שהאיש מביך, אבל זו קונספציית בת יענה. ממשלת ישראל שלחה אותו להגיד את זה. לתקוף את מגילת העצמאות. את המסמך שעל בסיסו כוננה מדינת ישראל. אין לתאר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

 ח"כ גלעד קריב תקף: "אחרי ששמעתי את עו״ד בומבך המייצג את הממשלה, מזלזל במגילת העצמאות ובמייסדי המדינה החתומים עליה, אני מבין שטעיתי. הם מבקשים למחוק לא רק פסקה אחת, אלא את המגילה כולה. ממשלה אנטי דמוקרטית. ממשלה אנטי ציונית".

מנגד, עו"ד כנרת בראשי כתבה כי "הש' ברק ארז שואלת בדאגה את עו"ד בומבך, מה יקרה אם אדם ירצה להביא נושאים הקשורים בפיטורין או מינויים לפתחו של בית המשפט, האם דרכו עלולה להיחסם. את דאגתה היא מביעה שעה שלצידה יושב כב' הש' יוסף אלרון שרק שבוע שעבר נענש ע"י הנשיאה ונוכחותו בדיון בנושא הוועדה לבחירת שופטים הוסר רק כי השתמש בזכותו הבסיסית (חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק) להציע את מועמדותו לנשיא בית המשפט העליון".

כאמור, נציג הממשלה בדיון עורר סערה לאחר כשנשאל על ידי השופטים האם סמכות הכנסת לחוקק חוקי יסוד וסמכות בית המשפט לבקר אותם לא נובעת מהכרזת העצמאות, טען כי "37 אנשים שחתמו על הכרזת העצמאות יצרו מסמך חוקתי מבלי שהתכוונו? הם לא נבחרו".

השופט יצחק העמית, הנשיאה אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל)
השופט יצחק העמית, הנשיאה אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל)

בתגובה, שאל השופט יחיאל כשר את נציג הממשלה מה החלופה שלו להכרזת העצמאות כמקור לסמכות לכונן חוקי יסוד, ולכך הוסיפה השופטת דפנה ברק ארז ששאלה: "בית המשפט תלוי בכנסת, אבל הכנסת לא תלויה בדבר?". לכך השיב בומבך: "הכרזת העצמאות היא טקסט מכונן. הממשלה מעריכה אותו מאוד כי הוא משקף את ערכי היסוד שלנו. אבל מכאן עד להעניק לה תוקף משפטי רחוקה הדרך". לטענת בומבך, ההסמכה לכינון חוקי יסוד נובעת מ"בחירתו של העם". הוא הוסיף כי "הכנסת אינה יכולה לפגוע בזהותה של המדינה כיהודית ודמוקרטית אבל מי שיכול לבקר את זה הוא העם".

על כך העירה השופטת ברון כי "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, חוק יסוד: חופש העיסוק וגם חוק יסוד: הלאום מפנים להכרזת העצמאות, אני חושבת שאדוני צריך לתת כבוד למסמך הזה". לכך השיב בומבך: "אני הכי נותן כבוד, אבל אני גם נותן כבוד לריבון היום. גם האנשים שחתמו על הכרזת העצמאות לא ראו בה מסמך חוקתי מחייב לדורות הבאים. יעלה על הדעת שהכרזת העצמאות תכבול את הריבון?". הוא אף הוסיף כי "רוב מפורש גובר על הכרזת העצמאות".