הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים חושפת היום (שני) את המגמות והסיכונים המרכזיים בתחומי הלבנת ההון ומימון הטרור בישראל, וכן נתונים אודות הפשיעה הכלכלית בשנת 2022. מהדוח עולה כי חל גידול בזיהוי אירועי הלבנת הון המקושרים לעבירות מיסים והונאה, במקביל לזיהוי גובר של שימוש במזומן, הלוואות ואמצעי אשראי, נותני שירותים פיננסיים ("צ'יינג'ים") ופעילות בין-לאומית למטרות הלבנת הון.

חשד: סוהר מכר לאסירים סמים תמורת עשרות אלפי שקלים
לא משחק ילדים: אמל"ח אותר בחדר צעצועים בבית בירושלים

על פי הנתונים, כ-23% מהעבירות שעמדו בבסיס הלבנת ההון השנה הן הונאה, מרמה וזיוף. כמו כן, שני תחומים משמעותיים שאותרו ברשות באופן משמעותי בשנת 2022 הם עבירות מסים ומע"מ, (21%), לצד חברות ו/או ניהול ארגוני פשיעה (13%). בנוסף, תחום עבירות מימון הטרור מוסיף להוות תחום פעילות משמעותי (9%), לצד שוחד ושחיתות ציבורית (7%).

דפוסי הפעולה הבולטים להלבנת הון בשנת 2022 היוו גם את הדפוסים הצומחים ביותר להלבנת הון בשנתיים האחרונות: פעילות בין-לאומית (20%), פעילות במזומן (17%), פעילות באמצעות נותני שירותים פיננסיים (14%), ופעילויות הלוואה ושימוש באשראי (12%).

בנוסף, עולה כי במהלך חמש השנים האחרונות פעילות נותני השירותים הפיננסיים (ה"ציינג'ים") נמצאת במגמת עלייה מובהקת, כפי שניתן ללמוד מכ-91,000 דיווחים על פעילות בלתי רגילה שהעבירו לרשות, כאשר נרשמה עלייה של כ-291% מ-2017.

בהמשך למגמה רב שנתית, גם השנה חל גידול ניכר במספר ה"דיווחים על פעילות בלתי רגילה" הכולל – בשנת 2022, כאשר התקבלו כ-170,000 דיווחים על פעילות בלתי רגילה, גידול של כ-52% יחסית ל-2020.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, ח"כ יריב לוין: "משרד המשפטים חרט על דגלו את המאבק בפשיעה החמורה והמאורגנת ומחויב עמוקות למאבק בפשיעה הכלכלית, שמבקשת לנצל את המערכת הכלכלית הלגיטימית לשם שימוש בכספי פשיעה וטרור ולפגוע בביטחון המדינה. הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור אמונה על קידום הפעילות בתחום זה, ומסייעת לשמירה על ביטחונם וחייהם של אזרחי ישראל, מחזקת את איתנות המערכת הפיננסית הישראלית, וניכר שהיא זוכה להערכה בינלאומית מצד עמיתיה ולהישגים יוצאים מן הכלל"

מנכ"ל משרד המשפטים, מר איתמר דוננפלד: "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים מובילה את המאבק הלאומי בתופעות הפסולות של פשיעה חמורה, פשיעה מאורגנת והלבנת הון. כחלק מתפקידיה הרשות מסייעת רבות לגופי האכיפה והביטחון במאבק בארגוני הפשיעה והטרור, ומאפשרת למשרד המשפטים לעמוד בחוד החנית של המלחמה בפשיעה הכלכלית בישראל. הנתונים, המשתקפים מהדו״ח השנתי של הרשות, מצביעים על הגידול המתמשך בהיקפי פעילותה ועל איכות הפעילות המתבצעת בתחום. נמשיך לפעול למיגור תופעות עבריינות כלכלית, לטובת הציבור בישראל והכלכלה הישראלית".

ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, עו"ד עילית אוסטרוביץ-לוי: "הרשות פועלת לילות כימים לטובת המאבק בפשיעה החמורה והכלכלית ובמקביל – לחיזוק משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור תוך הכלה פיננסית של סקטורים ועסקים רבים ככל הניתן, כדי לקדם את היושרה הפיננסית של הכלכלה הישראלית. ניתן להשיג מטרות אלה אך ורק באמצעות שילוב ידיים מודיעיני ואכיפתי. כך פעלנו במלוא הכוח גם בשנת 2022, להעמקת שיתוף הפעולה עם גופי האכיפה והביטחון במדינת ישראל, ועם שותפינו ברחבי העולם, למיגור תופעות הליבה אשר פוגעות בביטחונם של אזרחי מדינת ישראל".