לקראת יום הכיפורים, פרסם היום (שלישי) משרד המשפטים את נתוני מחלקת החנינות, המעבדת בקשות של ישראלים שהורשעו בעבירות פליליות ומגישה המלצות לנשיא המדינה. מהנתונים עולה כי במהלך השנה החולפת טופלו במחלקה 1,313 בקשות חנינה, מרביתן (62%) בקשות למחיקת רישום פלילי.

התעכבו שלא צורך: הממצא הבעייתי על ההליך הפלילי בישראל
אירוע שלישי ברצף האיומים: ירי בוצע לעבר ביתו של שוטר בפ"ת | פרסום ראשון

מתוך כלל הבקשות, 813 (62%) עסקו כאמור במחיקת רישום פלילי, 277 (21%) בקשות להקלה בעונשי מאסר בפועל (הן מאסר מאחורי סורג ובריח והן מאסר בעבודות שירות), כ-150 (11%) בקשות להקלה בעונשי פסילה וכ-73 (6%) בקשות להקלה בעונשי קנסות (תעבורה, מנהלי ופלילי).

ב-265 מקרים (33% מכלל הבקשות) המליץ משרד המשפטים על מחיקת רישום פלילי, מתוכם 90 שהוגשו במסגרת הליך לחיילים משוחררים (בקרב החיילים המשוחררים רק המלצה שלילית אחת נמסרה לנשיא). מבין 241 בקשות להקלת עונשי מאסר, מסר משרד המשפטים 19 המלצות חיוביות בלבד (9%), ומתוך 36 בקשות להקלה בעבודות שירות התקבלו 11 המלצות חיוביות (31%).

בשנה שעברה, לרגל שנת ה-75 למדינת ישראל הכריזו נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים יריב לוין על תוכנית במסגרתה יינתן משקל מיוחד לנסיבות אישיות ומשפחתיות ולתהליכי שיקום ביחד למבקשי חנינה בני 75 ומעלה, לצעירים שנידונו בפלילים בהיותם קטינים והשתקמו ולנכי צה"ל ומערכות הביטחון.

במקביל, המשיך השנה המשרד את מדיניות החנינה עבור ישראלים שהורשעו בעבירות על רקע עיסוק בזנות, כדי לעודד הליכי שיקום של הנמנים על אוכלוסייה זו ועל מנת לסייע להם להשתלב מחדש בחברה ובתעסוקה.

לצד זאת, נמשך גם מתווה החנינות המיוחד למחיקת רישום פלילי של יוצאי אתיופיה שנשפטו על רקע של שיטור יתר, מתוך רצון להשלים תהליך של תיקון ואיחוי קרעים, כמו גם חיזוק האמון בין יוצאי אתיופיה ובין רשויות האכיפה והמשפט.