בית המשפט העליון הפך את החלטת המחוזי, צמצם הלכה קודמת של בית המשפט העליון ובכך ביטל מחסום משמעותי מפני הגשת תביעות להשבת כספי אגרות והיטלים שגבו הרשויות המקומיות.

החלטת השופטים עמית שטיין ורונן מהווה מהפכה בעולם המיסוי המוניציפאלי – הוסר מחסום משמעותי מפני הגשת תביעות להשבת כספי אגרות והיטלים שגבו הרשויות המקומיות.

בית המשפט העליון פסק היום בדעת הרוב כי  יש לצמצם באופן משמעותי פסיקה קודמת של בית המשפט העליון שחסמה את דרכם של חברות ויזמים מלתבוע להשיב כספי היטלים שנגבו לטענתם ביתר בשל פגמים בתעריפי האגרות וההיטלים. 

בשנת 2019 קבע בית המשפט העליון בפסה"ד בעניין מוטי אלפריח נגד עיריית חיפה, כי אין לאפשר הגשת תובענה ייצוגית שעניינה פגמים וחוסר סבירות תעריפי תשלום חובה, וזאת מאחר ומדובר על טענה בעלת מאפיינים מנהליים שיש לבחון אותה על ידי בית המשפט המנהלי המוסמך. 

בעקבות פסה"ד הזה, היו לא מעט בתי משפט שסברו כי יזמים וחברות מנועים מלתבוע גם תביעות השבה רגילות במקרים אלו. 

אלא שפסק הדין החדש למעשה מייצר מצב בו ביהמ"ש צמצם מאד את קביעתו הקודמת, והבהיר כי אין כל מניעה מלהגיש לבתי משפט אזרחיים תביעות השבה בשל פגמים כאלה שגרמו לגביית יתר, וזאת לצד האפשרות להגיש עתירה מנהלית  במקרים המתאימים.

ראשיתה של התביעה במחלוקת בן עיריית באר שבע לחברה יזמית  והליך שהתנהל תחילה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע  השופט יצחק עמית גם הבניר בפסק הדין כי:"בד בבד, אין באמור כדי לחסום את דרכו של תובע מלהגיש עתירה מינהלית התוקפת את חוקיות דרישת התשלום (תקיפה ישירה) בסמוך לאחר קבלת דרישת התשלום. במקרים המתאימים, כאשר מרכז הכובד של ההליך מצוי במישור המינהלי, אפיק דיוני זה עומד לתובע גם לאחר תשלום ההיטל, בכפוף לוויתור של הרשות המקומית על זכותה להעלות טענת שיהוי."

עו"ד רועי לנדאו שותף מנהל מחלקת ליטיגציה ותחום  והיטלים במשרד עורכי הדין ויינברגר ברטנטל מסביר את חשיבותו :" מדובר על פס"ד  משמעותי, אשר מסדיר לאחר 'שנית רבות של חוסר ודאות את  המסלולים המשפטיים העומדים לפתחם של היזמים על מנת לקבל החזרים כספיים היכולים להגיע לסכומי עתק. הסרת הערפל בעת של עצירת בניה ומשבר כלכלי, יכולה להעניק לחברות גישה למקורות הכנסה חלופיים ומשמעותיים. מניסיוננו, מעטים המקרים שבהם לא נמצאים פגמים אלו או אחרים בתעריפי ההיטלים ובמציאות החדשה רצוי שהגורמין הרלוונטיים יפנו לקבלת ייעוץ משפטי בנושא, היזמים צורך יצירת הזדמנויות והרשויות המקומיות לשם צמצום החשיפה הכספית מצידן."