שבוע אחרי שנעצרו 14 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), חלקם עזתיים אשר הועסקו ולנו במאפיית דגנית עין בר בקיבוץ עינת, החלו במשטרה ובמשרד הביטחון לבחון את נושא ההתקשרות מול המאפייה כספקית הלחמים של המשטרה, צה"ל ושב"כ, זאת ללא קשר להליך הפלילי המתנהל נגד מנכ"ל המאפייה וקצין הביטחון שלה.

בגין גניבת נשק מחייל מילואים: כתב אישום יוגש נגד תושב פתח תקווה
בשווי מיליוני שקלים: תושב נתניה נעצר בחשד לסחר בקוקאין

כידוע, מאפיית עינת נחשבת למאפייה השלישית בגודלה וככזאת היא הוגדרה כמפעל חיוני בשעת מלחמה וחירום, ומשום כך צו הסגירה שעליו חתם מפקד מחוז המרכז במשטרה ניצב אבי ביטון, הומר לערבויות כספיות ובטוחות כבידות וזאת כדי לאפשר הליך פלילי בסוגיה החמורה.

אלא, שבמקביל, עלתה מיד השאלה הנדרשת כיצד קורה שאותה מאפיה הנחשבת לספקית הלחמים ומוצרי המאפיה הבסיסיים לגופים גדולים לרבות משטרת ישראל, שב"כ, צה"ל ובתי חולים הרשתה לעצמה לעבור על החוק בצורה כה גסה ובדרך לא דרך העסיקה שב"חים בתקופת מלחמה תוך סיכון חיי הציבור.

גורמים המעורים בפרטים מבהירים כי הטענות שעלו על ידי החשודים, כי הם מעסיקים קבלן משנה והוא אחראי על אותם שב"חים, נדחו בגרסאות השב"חים שנעצרו ומעבר לכך הם טוענים. "מי שמלין בעסק שלו עובדים, מסתיר אותם ומנסה למנוע כניסה של שוטרים באמתלות שונות, לא יכול לטעון שהוא לא ידע שהם לא חוקיים. מעבר לכך גם אם לא ידע זה לא פותר אותו מאחריות כמעסיק שכן הוא היה חייב לבדוק כל עובד במיוחד בתקופה כה רגישה".

מכאן, הופנתה הביקורת כנגד המשטרה, שב"כ וצה"ל שלכאורה ממשיכות לרכוש מאותה מאפייה מוצרים במסגרת הסכם ההתקשרות איתה, זאת חרף העובדה שהמאפייה לא עמדה בדרישות החוק והפרה ברגל גסה את הוראות השעה כצו מלחמה.

"חלק מתנאי רישיון עסק הם עמידה בדרישות המשטרה וברגע שהמשטרה מבקשת שלא להעסיק שוהים בלתי חוקיים והמאפייה הפרה את זה הופרו תנאי רישיון העסק ומשכך ההסכם לכאורה עם אותם גופים כבר לא רלוונטי. הגופים הגדולים במדינה חייבים להפסיק את ההתקשרות ולו רק כדי ללמד ולהוכיח שדין מסעדה בתל אביב שמפרה את אותו חוק כדין אותה מאפיה ודין מועדון כדין אותה מאפיה".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "למשרד אין הזמנות פעילות מול ספק זה. הנושא הובא לידיעת המשרד ונמצא בבדיקת הגורמים הרלוונטיים".

ממשטרת ישראל נמסר: "ע"פ חוק הכניסה לישראל, ממ"ז יכול לשקול בטוחות כתחליף לצו הסגירה ומשהדבר נעשה התאפשר קיצור צו הסגירה. יודגש כי צו סגירה אינו שולל את רישיון העסק אלא מגביל את השימוש בו לתקופה הנקובה בצו. הצו מהווה ציר מנהלי של טיפול ויש להפריד הפרדה מוחלטת בינו לבין ההליך הפלילי מול בעלי התפקידים בעסק. למרות האמור לעיל, המשך ההתקשרות עם הספק תיבחן מחדש".