בית המשפט המחוזי בחיפה גזר הבוקר (שני) את דינו של קוסאי עבאס שמואשם בניסיון הרצח של מור ג'אנאשווילי, וגזר עליו 17 שנות מאסר. עבאס הורשע בעבירות חמורות של מעשי טרור של ניסיון רצח, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה ובחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני והתפרעות, זאת לאחר השתתפותו בלינץ' בג'אנאשווילי בעת מבצע "שומר החומות". כמו כן, הוא יפצה את ג'אנאשווילי בסכום של 180,000 שקלים.

לאחר התלונה כי יאיר נתניהו הפיץ "תעמולה תבוסתנית": היועמ"שית קיבלה החלטה
הפסקת האש לא תוארך? זו תעודת הביטוח של חמאס

במהלך פסק הדין הדגישו השופטים כי מדובר בגזר הדין הראשון שניתן בהקשר לאירועי 'שומר החומות' - בעבירה של מעשה טרור שהוא ניסיון רצח. כזכור, במהלך המבצע הותקף  ג'אנאשווילי על ידי עשרות פורעים ערבים בעיר עכו בעת שנסע ברכבו בדרכו לבקר את אמו. הפורעים שברו את חלונות מכוניתו של מור, היכו בה באלות ומקלות ובעטו בו. בשארית כוחותיו, הצליח מור להימלט מהפורעים תוך שהוא פצוע קשה. מאז הלינץ', מנהל מור מאבק משפטי עיקש בדרישה להביא את כל משתתפי הלינץ' לדין.

״בית המשפט העליון ציין כי זוהי תופעה חמורה ומזעזעת אשר בית המשפט חייב להילחם בה ולעקר מהשורש וכן כי העונש המוטל בגין מעשי עבירה המבוצעים על רקע גזעני״, הזכיר השופט יחיאל ליפשיץ בגזר הדין. "צריך לתת ביטוי לסלידת החברה בישראל ממעשים מסוג זה, ולבטא באופן חד משמעי מסר מרתיע לבל יעז איש להצית את אש הגזענות בקרבנו, ולפגוע באדם תמים בשל מוצאו. משום עמדה זו של בית המשפט העליון, הוחמר העונש - וכמעט הוכפל. יש להניח כי לו אירוע קשה זה היה מתרחש בימינו, ביחס לרמת הענישה כיום והשינוי בחקיקה, היה העונש חמור אף יותר", הוסיף השופט.

ג׳אנשווילי, שהותקף על ידי הפורעים המחבלים בשומר החומות, מספר ל"מעריב" על התחושות לאחר גזר הדין: "אנחנו נלחמים כבר שנתיים וחצי, היה קשה ולא פשוט לאורך התקופה, וכעת אני מאוד נרגש. העונש מהווה עבורי מקום של נחמה - שאכן יש פרי לעבודה שלנו עם הפרקליטות", אמר. "ציפיתי שהמחבל ייכנס למאסר לתקופה ממושכת יותר, לפחות ל-20 שנה ומעלה - חשוב להבין שהפורעים שפגעו בי הם לא שונים ממחבלי חמאס, הם עשו את הדברים בשם חמאס - עם אותו קו מחשבה מעוות תוך צעקות ׳איטבח אל יהוד׳, ו׳אללה אכבר׳. מעבר למחבל שקיבל את עונשו, יש עוד כשישה מחבלים שפגעו בי, המשפטים שלהם עדיין מתנהלים, ואני מקווה שימצו איתם את הדין כראוי״. 

המשטרה מבצעת את מעצרם של תושבי עכו המואשמים בביצוע ניסיון לינץ' בתושב העיר. צילום: דוברות המשטרה

הוא מתייחס עוד לטבח שאירע ב-7 באוקטובר, ועל הקשר בין הטרור האישי שחווה - לטרור הלאומי של מדינת ישראל באותו יום: "כמו כל העם גם אני הזדעזעתי, בלתי נתפס שיהודים נשחטים בארץ רק בגלל יהדותם. היה לי נורא קשה לראות את המראות מקיבוצי העוטף, משדרות ומאופקים. ב'שומר החומות', הבנו שיש אויב שרוצה להשמיד אותנו רק כי אנחנו יהודים, וכעת לאחר שאלפים נרצחו, לצערי ההבנה הזו רק עוד יותר מחלחלת".

בכניסה לבית המשפט המחוזי בחיפה, מור, משפחתו, עורך דינו וכל מי שליווה אותו במסע לצדק, נופפו בדגל ישראל ענק, שמקבל משמעות מרגשת במיוחד בימים אלו: ״הנפת הדגל נועדה כדי להעביר אמירה חד משמעית - לא ינצחו אותנו, לא ישברו לנו את הרוח. לא ב'שומר החומות' ולא ב'חרבות ברזל'. אז עברתי את הלינץ׳ כי זיהו ברכב שלי את הסממן היהודי דגל ישראל, והמסר שלי הוא שעל אף שרצו לרצוח אותי בגלל הדגל הזה, אניף אותו כל פעם מחדש. עצירת הטרור והבאת המחבל לדין היום - הם ניצחון לטרור האישי שאני חוויתי בפרט - ובכלל לטרור הלאומי שעם ישראל חווה בתקופה האחרונה״.  

עו"ד חיים בלייכר, המייצג את ג'אנאשווילי מטעם ארגון "חוננו", מסר בתגובה: "ב'שומר החומות' יצאו המחבלים בערי ישראל לבצע מעשי לינץ' כחלק מהתקפת טילי המחבלים מעזה. אנו סבורים שהענישה הראויה למחבל שפעל לרצוח את מור יחד עם עשרות מחבלים צמאי דם היא מעל 20 שנה. כמו כן, אנו מצפים למיצוי הדין עם משתתפי הלינץ' הנוספים, כדי לגמול למחבלים על מעשיהם ולהביא להרתעתם״.